
Hossz: 4.73 m
Szélesség: 0.81 m
Súly: 32 kg
Vitorlafelület: 7.9 m2
Ez a modern hajótervezési elveket, hagyományos, jól bevált módszerekkel ötvöző, különleges vitorlás kenu nem mindennapi látvány, teljesítménye pedig kiemelkedő.
Az építési útmutató angol nyelven rendelhető. Fordítás érdeklődés esetén.
A BETH tervezője Michael Storer sokáig dédelgette egy könnyű kenuvitorlás terveit. Egy olyan hajót szeretett volna létrehozni, amely teljesítményben megfelel a modern dingiknek, viszont keskeny, könnyű, és egy személy által is egyszerűen kezelhető mind a vízen, mind a szárazföldön. Ezen kívül szempont volt még az is, hogy alkalomadtán egy második személy is utazhasson a hajón, illetve tábori felszerelés is elférjen, ha a hajós több napos túrára megy.
A hajó tervezése során Storer ki akarta kísérletezni, hogy mekkora a lehető legkisebb kormánylapát méret, amellyel még irányítható a hajó. Ezen kívül pedig nagy kérdés volt, hogy lapos fenekű hajót vajon milyen hatékonyan lehet vitorlával meghajtani, bár erre a korábban már sikeresnek bizonyult úgy nevezett „box boat” (doboz hajók) már szolgáltak bizonyítékként.
A modern építési módszer és a retró vitorlázat (gaffos, yawl vitorla) összhangja nem csak az esztétikai élményt növelte, hanem a teljesítményt, és sebességet is magas szintre vitte.
A vitorlafelület meghatározásában a hagyományos amerikai verseny kenu-vitorlások nyújtottak inspirációt, a végleges tervekben szereplő 7.9 m2-es vitorlaméret viszont még azoknál is 25%-kal nagyobb lett, bár reffelési pontok is meg lettek határozva a biztonság kedvéért.
Építés
Az egyszerű hajótest forma miatt az építés egyszerű. Ezen kívül az építéshez szükséges rétegelt lemez mennyiség is optimális, kevés keletkező hulladékkal.
Vitorlázás a BETH-tel
Michael Storer évekig vitorlázott az első BETH-tel, szinte minden nyaralására elvitte a hajót, leginkább Dél-Ausztráliában és Victoria államban. A hajó sokszor feltűnést keltett, nem is annyira a kinézete, hanem inkább gyorsasága miatt.
Teljesítmény
A BETH-tel való vitorlázás a Lézer hajóosztályhoz hasonló. Szél felé haladásnál kicsit lassabb, viszont nem igényel annyi erőbefektetést, és a hullámokat is jobban állja, mint a Lézer. Perdülésnél a Lézerhez képes kevesebbszer fordul elő borulás, de azért nem árt résen lenni.
A hajó speciális tulajdonságaival kapcsolatos további részletekért javasoljuk a tervező weboldalát felkeresni.
A BETH csak tapasztalt vitorlázók kezei között fog kezes bárányként viselkedni. Kezdőknek nem igazán ajánlott. Aki kiismeri a hajóban rejlő lehetőségeket, az egy igazán gyors, jól reagáló járművet tudhat majd magáénak.
Az építési útmutató
Az útmutató számos módosításon esett át, mire a mostani verzió elkészült. A terveken is finomított a tervező a tapasztalatok alapján.
A többi útmutatóhoz hasonlóan részletes, gazdagon illusztrált és érthető, bár magyar nyelvre még nem lett lefordítva. A dokumentum, terjedelme miatt, csak akkor kerül lefordításra, ha számottevő érdeklődés lesz a hajó iránt.
Az építési útmutató megrendelése (egyelőre csak angol nyelvű)