
- Hírek
-
by Csaba Mezei
A Michael Storer által tervezett Eureka 155 nevű kenut 2008 óta építik magyar hajóépítők, eddig kb. 15-20 befejezett építéséről van tudomásunk. Az építési útmutató már három éve is kiforrott és jól kipróbált volt, de azóta azért történtek finomítások és néhány újítás is. Számos büszke hajóépítő küldött a fórumra az épülő, és a kész hajókat ábrázoló fotókat. Az építés során felmerült kérdéseket is a legtöbb esetben meg tudtuk válaszolni.
A rétegelt lemez vastagsága és a súly kérdése
A rétegelt lemez vastagsága többször is tárgya volt a beszélgetéseknek. Sokan esküsznek a 6 mm-es rétegelt lemezre, amely szilárdságot és masszívitást kölcsönöz a hajónak, és elegendővé teszi az üvegszálas szalag használatát (a teljes külső üvegszövetes laminálást pedig nem), viszont a hajó súlya inkább a 30 kg-hoz kerül közelebb.
A 4 mm-es (sőt akár 3 mm-es) lemezből készült hajók nagyon könnyűek lesznek, de szükséges a hajótest külső erősítése legalább 100 g/m2-es üvegszövettel, amely a hajó végleges bekerülési költségét növeli, de a súlyt radikálisan csökkenti. (3 mm-es lemez használata mellett ajánlott az utasteret is laminálni). A súly tovább csökkenthető az ülések és a lécezés könnyítésével, illetve a dekk-rekeszfal (légtartály) elhagyásával.
A hajótest összeállítása – összetűzés vagy kitöltés
A hajótest összeállításának lehetőségeit folyamatosan górcső alá veszik a hajóépítők – keresve a jobb, olcsóbb, egyszerűbb módszereket. Az eredetileg az építési útmutatóban ajánlott összetűzéses (dróttal vagy kábelkötegelővel) módszert többen próbálták egyszerűsíteni vagy elhagyni. Az üvegszálas szalagozás után a szalag alatt maradt kábelkötegelőt (belül) nem mindenki találta esztétikusnak, ezért keresték a módszert, hogyan lehet eltüntetni. Ennek egyik módja az előzetes cseppenkénti ragasztás, amely nagyon hosszadalmas, de a végeredmény miatt sokaknak megérte. A másik módszer a belső illesztések finom fűrészporral sűrített epoxigyantával való kitöltése – ez a módszer tapasztalt hajóépítőknek sem egyszerű, de szintén szép eredményt lehet vele elérni. A SecPerc kenunál alkalmazott szürke ragasztószalag alkalmazása az Eurekánál nem működik, mert az illesztések szöge túl nagy, ezért a ragasztószalag nem képes egyben tartani a hajótestet – ellentétben a SecPerccel, ahol az illesztés szöge 90 fok.
A ragasztócseppes módszerrel teljesen eltávolítható a kötegelő
A kitöltéssel a kötegelő bennmaradhat, de nem fog látszani
Festés
Egy saját kezűleg épített hajó gyönyörű látvány – minden hajóépítő joggal büszke a művére. A legtöbben natúrban, festés nélkül hagyták a hajójukat és csak lakkal védték azt, ami természetesen nagyszerű, és bőven elégséges a hajó megvédésére. Többek próbálkoztak viszont a festéssel, ami nem egyszerű dolog, sőt szinte tudomány. Az egyik hajóépítő oldalon a hajó festésének optimális módszerét a következőképpen írták le:
– a finoman megcsiszolt epoxi felületere jó minőségű alapozót viszünk fel
– az alapozót szintén minőségű kittel besimítjuk, majd csiszolunk
– 2-3 réteg ‘undercoat’ (rétegenként csiszolás)
– 2 fedőréteg
Ez a módszer nem olcsó, ezért többen kísérleteztek mással is. Az biztos, hogy a festendő felületen az epoxit matt felületűre kell csiszolni, majd valamilyen alapozó használata ajánlott. Fontos, hogy az alapozó ’kompatibilis’ legyen a gyantával, illetve a kitt és festék se vesszen össze egymással és az alapozóval.
A hajó stabilitása, ülések
A legtöbb hajóépítő (főleg, akiknek nem volt túl sok evezési tapasztalata) megemlítették a hajó billegését és borulékonyságát az első próbaúton. A gyakorlás általában meghozta a kívánt stabilitást, ezért a billegést nem tulajdoníthatjuk teljesen a hajó esetlegesen hibás tervezésének. Az viszont igaz, hogy a hajótest alakja kecses és karcsú, ezért nem lehet olyan stabil, mint a hazánkban leginkább elterjedt négyszemélyes indiánkenuk. Én hét évig voltam vízitúra vezető és rengeteg túrázót tanítottam meg kenuzni – az első próbálkozásokat mindig hasznos volt melegben és biztonságos vízen végezni, mert a borulás gyakran előfordult. Amint a legénység ráérzett a hajó viselkedésére, és megtanult együtt-egyszerre evezni a hajó stabilitása látványosan javult, később pedig természetessé vált. Ez hasonlóan működik az Eurekánál is – a gyakorlás mindig meghozza a kívánt eredményt. Mindezek mellett kezdő evezőknek mindig azt ajánlottam, hogy az ülést ne helyezzék túl magasra, mert az tovább növeli a hajó instabilitását. Alacsony ülés = alacsonyabb súlypont, azaz nagyobb stabilitás. A megszerzett tapasztalat után az ülést akár feljebb is lehet helyezni.
Az ülésekről még annyit, hogy elkészítésüknek számos módja van. Vannak rácsos szerkezetűek, teli ülések, állítható ülések, és fonott ülések. A fonott ülések nagyon szépek és jelentős súlycsökkentő szerepük is van. Íme, két hazai példa:
Mindent összevetve ki kell, hogy jelentsük, hogy az Eureka 155 kenu eddigi, három éves hazai pályafutása sikertörténetként könyvelhető el. Szívből reméljük, hogy még sok hajóépítő választja ezt a hajótípust saját hajóépítő projektje tárgyául.
Köszönjük azoknak a hajóépítőknek, akik építési tapasztalataikat és fotóikat megosztották a hajóépítők.hu közösségével
Mezei Csaba
2011 Augusztus