- Hírek
-
by Csaba Mezei
Talán nem én vagyok az első magyarországi amatőr hajóépítő, aki kanadai fa-vászon hajót épített, mégis büszkén mutatom be nektek a hetedik saját kezűleg épített hajómat. Teszem ezt annak ellenére, hogy semmilyen faipari, és hajóépítési képzettséggel nem rendelkezem, sőt még tehetségesnek sem vagyok mondható.
A 2016-os év nagy hajóépítő projektje kissé váratlanul jött. Teljesen mást terveztem, de az élet közbe szólt. Egy fórumbejegyzéssel indult az egész, amelyben egy hajóépítő elfoglaltságára hivatkozva túl szeretett volna adni az éppen aktuális projektjén. A kanadai fa-vászon kenuhoz szinte minden alapanyagot rendelkezésre bocsátott nagyon jutányos áron. Amikor megláttam a fórumbejegyzést, már tudtam, hogy ez lesz a következő hajóm. A különböző indián kenuk már egy ideje érdekeltek, korábban írtam egy cikket a nyírfakéreg kenukról, miután sokat olvasgattam arról, hogyan épülnek ezek a vízi-járművek.
Mi is az a fa-vászon kenu?
A fa-vászon (vagy wood-canvas) kenu Amerikából származik, és a hagyományos nyírfakéreg (birchbark) kenu modernizált változata volt a 18. század végén, amikor igény mutatkozott a kenuk sorozatgyártására, viszont a mai technológiák és anyagok (formaleválasztás, műgyanta, rétegelt lemez, stb.) még nem léteztek. A hajókat egy sablon-formára építették úgy, hogy először a bordákat gőzöléssel hajlították meg, majd palánkolták azokat. A palánkoknak nem volt átfedése, ezért nem tudtak vízhatlanná válni, ezért volt szükség a vászonra, amellyel beborították a hajótestet, majd egy speciális emulzióval impregnálták.
A gőzölés
A hajó íves bordáit gőz segítségével szokták meghajlítani. Én a gőzt egy bogrács víz forralásával állítottam elő. A keletkező gőzt egy erre a célra készített fedő, és rugalmas csődarab segítségével bevezettem a gőzölő-dobozba. A bordák kb. egy órányi intenzív gőzölés után lágyultak meg teljesen. Az építősablonra hajlított 35 db bordára lettek rászögelve a palánkok.
A palánkolás
A palánkolás a kanadai fa-vászon kenu építésének egyik legegyszerűbben végrehajtható folyamata. Bizonyos egyértelmű szabályok betartása mellett a siker borítékolható. A 7 cm széles palánkok egymás utáni felszögelése szinte monoton feladatnak tűnhet, bár az egyes munkafázisok között vannak különbségek. A palánkolást három fő fázisra lehet bontani: a két gerinc-melletti (goring) palánk felszögelése, a következő 4-5 sornyi palánk rögzítése, a beszabott palánkok elkészítése, és rögzítése. Ezek után még van némi utómunka is. A szép végeredményhez szükség volt némi kézügyességre, és mindenekfelett jó minőségű alapanyagra. Néhány trükk, és hasznos eszköz is segítségünkre volt.
A hajótest befejezése
Miután lekerült a nyers hajótest a formáról, következett a hajóorr összekapcsolása, és a dekk beépítésével a hajótest szimmetriájának véglegesítése. A mini-dekkeket diófából készítettem. Az orrtőkéket összeillesztettem a belső merevítő léccel és a dekk háromszögeivel. Sokáig próbálgattam, ideiglenes csavarozással igazítgattam, majd ragasztottam.
Mindezek után bekerültek a fél bordák, és a kőrisből készített merevítők. A hajótest merevségét a külső koszorúléc adta. Az üléseket saját szövésű rattan-ülőfelülettel láttam el.
Festés, lakkozás
A hagyományos, lenolajas emulzióval átitatott lenvászon borítás helyett (hosszú tépelődés után) üvegszövet-epoxi védelmet kapott a hajó külseje, amelyet alapoztam, és festettem két komponensű hajófestékkel. Az utastér jó minőségű favédőszert és lakkott kapott, hogy a fa mintázatát az utazás közben is csodálni lehessen.
Próbaút, összegzés
A pezsgős avatás után a vízhez érve az első pillanatban látható volt, hogy a hajó az, amire teremtve lett – a test úszása, és már az első evezőcsapások során mutatott dinamikája több, mint meggyőző. Az iránytartása remek, a fordulékonysága kivételes, akár egy, akár két személlyel remekül ment. Az ülések magasságát jól eltaláltam, instabilitásnak jelét sem mutatta. Egyedül evezve, a hajót kissé megdöntve egy helyben meg lehet vele fordulni, viszont előre haladáskor minimális korrigálással is szépen megy egyenesen. Remek hajó a free-style kenuzáshoz is valamint két felnőtt, egy gyermek, és két kutya + csomagok súlyát is remekül vitte a hajó.
Az építés minden percét élveztem, és a végeredmény is elégedettséggel töltött el.
Mezei Csaba
További részletek az építésről: