A rétegelt lemezből készült egyszerű sporthajók elterjedt elkészítési módja a stich and glue (összekapcsolás-ragasztás) módszere, amelynek során az előre kivágott rétegelt lemez paneleket rézdróttal vagy huzalkötegelővel ideiglenesen összeállítják.
Az így kialakult hajótest végleges összeragasztását már könnyebb elvégezni.
Kivágás és összeállítás: Az elkészítési útmutatók alapján kivágjuk az elemeket. Fontos a pontos vágás hogy az elemek jól illeszkedjenek, bár 1-2 mm-es eltérést könnyen kitölti az epoxi. Ahol a két elem viszonylag kis szögben találkozik érdemes csiszolóval vagy gyaluval lekerekíteni a széleket, hogy még jobb legyen az összeillesztés.
Amikor elkezdjük összeállítani a hajótestet, középről a hajóorr és hajófar felé kell haladni. Az egymáshoz illesztett paneleken apró lyukakat fúrunk 10-15 cm-re egymástól. A különböző vastagságú rétegelt lemezeknél különböző távolságokra kell a furatoknak elhelyezkedni.
Az összekapcsoláshoz szükséges lyukak távolsága a panelek szélétől |
|
Rétegelt lemez típus |
A furatok távolsága a panel szélétől |
6 mm (5 rétegű) |
6-7 mm |
5-6 mm (3 rétegű) |
7-8 mm |
3-4 mm (3 rétegű) |
8mm+ |
A furatok átmérője akkora, hogy a rézdrót vagy huzalkötegelő kényelmesen férjen rajta. A rézdrót használata tradicionálisabb de drágább is, a fehér színű kábelkötegelő nagyon olcsó és egy kicsit könnyebb is vele dolgozni.
A kábelkötegelő vagy huzalkötegelő elektronikai boltokban vagy barkácsboltban kapható. Középről kifelé haladva a kifúrt lyukakba befűzzük a kötegelőt úgy, hogy kifelé álljon a drót vagy a kötegelő vége. Eloször lazán állítsuk össze a hajótestet, hogy korrigálhassuk az esetleges hibákat illetve a test torzulásait. Ha már biztosan összeállt a test meghúzhatjuk a kötegelőket ezután kezdődhet a ragasztás.
Ekkora rést még könnyedén ki tud tölteni az epoxigyanta.
A ragasztás a képen látható módon történik (lent). Először egy réteg epoxigyanta kerül a felületre, majd a gyanta ragacsossá válása után az üvegszálas szalag következik. A szalag felhelyezése után még 2-3 réteg epoxigyanta kerül a felületre a ‘wet-on-wet’ módszerrel.
A hajó belső felületének megkötése után a hajót átfordítjuk és a kábelkötegelő illetve a rézdrót kiálló részeit levágjuk. Ezután történik a panelek összeillesztésének külső ragasztása kb. mogyorókrém sűrűségű epoxi-sűrítőanyag keverékkel. A száradás után természetesen kívül és belül s további epoxigyanta rétegek és csiszolás (festés, lakkozás) szükséges. Bővebben az építési útmutatókban.