Barion Pixel

Ez az építés a 2021-es év hajóépítő projektje volt számomra.

A részletes leírás helyett egy 13 perces videó készült.

2021 decemberben fizettem elő egy amerikai videótanfolyamra a Cape Falcon Kayak nevű cégnél, akik házilagos építésű skin-on-frame (SOF) kajakokra és kenukra vannak specializálódva. A videótanfolyam nagyon részletesen tárgyalja az építést magát, de megtanít tervezni is.

A hajó pereme fenyő-dió-fenyő szendvicsből, a bordákat vörös-tölgyből készültek, amelyeket gőzölve hajlítottam a megfelelő formára. A bordák és a hosszanti merevítők (borovi fenyő) rögzítését úgy nevezett műínnal végeztem, a hajóban nincs egyetlen csavar sem, csak a műín és fatiplik.

A SOF kenu nem túl elterjedt. A Cape Falconnál is béta verziónak hívják, mert még csak most véglegesítik az építési módszert. Nagyon élvezetes velük együtt felfedezni és tökéletesíteni a technikát.

Egy nyugodt őszi reggelen összefutottam a Rómain Kis Andrással, a hazai szólókenuzás élő legendájával, és megkértem, tesztelje le a Cape Falcon Kayak skin-on-frame szólókenuját, amelyet tavaly télen építettem. András szerint az egyénre szabható hajó építésének koncepciója figyelemreméltó, és a hajótest viselkedése megfelel az általam célként meghatározott paramétereknek (könnyű, egyszemélyes, jó iránytartású, gyors).

András ezt írta a hajóról (köszönet neki): „A hajó a parton nézve tetszetős, de egyből látszik, hogy központi részén rendkívül gömbölyded, ettől nem bátorodik meg az ember. Oldalai kitartóak, a vízvonal felett is. Ez jót tesz a hullámállóságnak, de nehezíti a függőleges lapáttal evezést. Gerincvonala szinte egyenes, ami keveset emelkedik, azt is csak az utolsó 10-20 cm-en, ezért nagyon szeret egyenesen menni, de még döntve se manőverezhető. Kifejezetten nehéz vele bármilyen gyors irányváltást elvégezni. A központi rész öblei, hasassága a megszokottnál hamarabb átmegy az orr, far szinte függőleges oldalállásába, ezért egyrészt labilis, másrészt sokáig tud még ívben, és ívből kijőve is előremenni, a 90 fokos kanyar után nem akar oldalra csúszni. Vízre szálláskor engedelmes, de könnyen kibillen. Kezdeti stabilitása alacsony, dőlés közben stabilitása nem nő, viszont nem akar mindenképp elbillenni, kordában lehet tartani. Nagyobb erőbeadáskor sem csökken a kezdeti stabilitás, engedi, hogy a súlyt a hajóból a lapátra terheljem. Másodlagos stabilitása kielégítő, fokozatmentesen engedi magát dönteni. Az utolsó fázisban ingatag, a hajó visszabeszél. Sebessége jó, hossz : szél arányát 6.5-re saccolom, ahhoz képest optimális sebességét gyorsnak éreztem. Sebesség növeléskor nem fut fel a vízre, nem tolja azt, szépen, simán fut, de nem szeret az optimális sebességénél jelentősen gyorsabban menni. Úgy érzem, a bevitt erővel és kevésbé a csapásszámmal érdemes gyorsítani. Könnyen megmutatja, mi az optimális sebessége. Egyenes menetben a bevitt energiából sokat visszaad, nem kezd azonnal lassulni, kifut, ezért jó sebességgel megy alacsonyabb csapásszámmal is. Kifejezetten kényelmes és jó beállítású az ülése. Palánkmagassága egy árnyalattal alacsonyabban kevésbé lenne útba az alsó kéznek, ebben az állásban a felső kéz a váll fölé kényszerül. Hullám-, szélállóságát nem volt alkalmam kipróbálni. Egyfunkciós hajónak érzem, a Wenonah solo plus-ban volt hasonló érzésem.”

Hozzászólás

Az e-mail címed nem lesz látható. A csillaggal (*) jelölt részek kitöltése kötelező

hu_HUHungarian