
- Hírek
-
by Csaba Mezei
A 2018-as év tele van eseményekkel, érdekes történésekkel. A dolgok sebessége miatt sokszor nincs idő megfelelően publikálni a történéseket. A Facebook-on mindig mindent megosztunk, de a közösségi média sajátosságai miatt az információ hamar elvész, vagy átalakul, illetve sokan nem is követik.
Éppen ezért most itt is megosztjuk a legfontosabb és legérdekesebb híreket a 2018-as szezonból.
Svert Kupa – növekvő amatőr hajóépítős részvétellel
Idén augusztusban negyedik alkalommal rendezték meg a Svert Kupát a Balatonon. Ez a komoly hagyományokkal rendelkező verseny már harmadik éve amatőr hajóépítőket is tudhat a résztvevők között. A versenyen nem feltétel a klubtagság, és a vitorlázó képesítés sem, ami nagyon jó nekünk tekintve, hogy a legtöbben nem rendelkezünk ezekkel.
A verseny jól sikerült, nagyon élveztük, és bár komoly helyezéseket még nem értünk el, egyre többen vagyunk és a lelkesedésünk is csak növekszik. Az idei versenyen 5 saját építésű hajó mérette meg magát (2 OZ Racer, OZ Goose, GIS, és egy Seggerling versenyjolle). A többi résztvevő még mindig kicsit ferde szemmel néz ránk, de lassan megszokják a sokszor furcsa alakú hajók jelenlétét. Ha elegen összejövünk, jövőre talán külön kategóriával indulhatunk.
Közösségi hajóépítés idén sem marad el
Az előző két évben a DunaPest Fesztivál keretein belül sikeresen lebonyolított közösségi hajóépítő workshop idén a Fesztiválnak nem lesz része. A Római parti civil mozgalom viszont érdeklődést mutat az amatőr hajóépítés iránt, és kicsiben szeretné megrendezni a workshopot, ahol a tervek szerint két SecPerc kenut fogunk megépíteni augusztus 30-tól három napon át. Az elkészült hajók a közösség tulajdonában lesznek.
Az amatőr hajóépítők is fövenyt foglaltak a Rómain
A Római parti gát szövevényes történetéről biztosan sokan hallottak már. A július 28-án megtartott esemény témája nem is annyira a gát, mint a Duna-partban rejlő lehetőségekről szólt. Éppen ezért vállaltuk el a részvételt, hogy népszerűsíthessük a hajóépítést és a hajózást (megj: mi nem foglalunk állást a gát ügyében, viszont a part megőrzése fontos számunkra).
Az esemény oldala és a mozgalom weboldala
NAV családi nap a Dunánál
Időről-időre meghívják közösségünket különböző rendezvényekre, ahol lehetőséget kapunk az amatőr hajóépítés népszerűsítésére. Egy ilyen alkalom volt a NAV családi napja a Pünkösdfürdői központjukban június 21-én. A családi napon több száz emberrel ismertethettük meg a küldetésünket.
Egy remek lécpalánkolt kenu építése és az év fotója
Hevesi Mihály, amatőr hajóépítő egy gyönyörű lécpalánkolt kenut épített egy kisméretű lakás egyik szobájában. A Prospector alapján készült, módosított hajó a beszámoló alapján remekül úszik, könnyen irányítható és nagy teherbírású. Az építés végén készült el az egyik legviccesebb idei fotó, amelyen a kenu „műhelyből” való kikerülését láthatjuk. Hasonló fotók természetesen készültek már, hiszen sok hajóépítőnek nincs műhelye, sokan nappaliban, konyhában, szaletliban, pincében, padláson vagy egyéb helyeken építik meg vízi járműveiket, ahonnan nem mindig könnyű a költözés, amikor a hajó elkészül.
Rádióinterjúk
Gyakran keresik meg a közösséget különböző médiumoktól. Bár a fő-áramú sajtó még nem talált meg minket, kisebb műsorokban, rádióinterjúkban gyakran előfordulunk.
Katolikus rádió Hagyományok éltetői című műsorában Juhász Jenő és Mezei Csaba mesélt a hajóépítésről
Egy felvidéki rádió interjújában pedig Zahorec Tibort a 2018-as év amatőr hajóépítőjét hallhattuk. (A hangfelvétel meghallgatható itt)
További gyönyörű hajók készültek el
Ottóffy Zoli gyönyörű tengeri kajakját így jellemezte: A hajó már régen kész volt, mostanra azonban a részletek is összeálltak. Sokat dolgoztunk rajta, mire ide jutottunk. Örülünk. Típus: Chesapeake 17 LT. A Chesapeake Light Craft tervei alapján készült, nem kit, magunk szabtuk. Mahagóni pácolású okume stich and glue hajó. A dörzsléc juhar. A cockpit körkörös fehér fa díszítése szintén az (gőzölve). Az evező nyugat-grönlandi stílusú inuit evező, jegenyefenyőből faragva. Haida orca motívummal díszítve.
Flódung Zoltán a fartükrön kissé módosított SecPerc elektrója is mostanában lett kész. Zoltán így jellemzi hajóját: Már javában használjuk a Balatonon, nagyon jól megy a villanymotorral, akár óránként 7-8 kilométeres sebességet is el lehet vele érni 5-ös fokozatban
A Ladix projekt
És végül következzen az évek óta húzódó Ladix projekt. A hajó 90 %-os készenlétben van (2018 augusztus végén), és még szeptember vége előtt vízre fog kerülni. Alapos tesztelés után amatőr hajóépítők számára készített építési útmutató készül, amelyet a weboldalon lehet majd megrendelni. További részletek itt.