- Hírek
-
by Csaba Mezei
A következő cikket Márkus István írta, és a Porthole Magazinban is megjelent.
„Az amatőr (a francia amateur „szerető, kedvelő” szóból, az amer „szeretni” igéből) vagy műkedvelő olyan személy, aki nem foglalkozásszerűen, hanem kedvtelésből – hivatalos (szak)képesítés nélkül – végez adott tevékenységet.”
A vitorlázás kalandja még azok vérét is megpezsdíti, akik először találkoznak vele. Fellépek a hajóra, mozdulatomtól kissé megbillen… Közvetetten érzem, ahogy az idegen közegen a hajótest lágyan tart. Biztonsággal vesz körül akár könnyű szélben, akár a hullámok taraját letépő orkán első, könyörtelen nyomásában is. A shottokon húzás közben érzem a kibontakozó erőt, majd a test gyengéd billenéssel engedelmeskedik a szél erejének és az egyensúlyba simuló hajó finoman és ellenállhatatlanul megindul… Közel s távol motorzúgás sehol… Ez a mozgás a természet adta, az elemekkel együtt lélegző csoda… Pezsgő buborékok forrósítják át a véremet a karomban, ahogy részesévé válok…
bójavétel közben – foto Seggerling Sailing Society e.V.
Mi lehet ennél több? Egy van talán… A hajót, ami most velem suhan, én építettem… Kezem ereje formálta anyagát. Érzem és bennem van minden porcikája. Egy test velem… De van-e még feljebb ebben az eufóriában? – Talán igen. Én terveztem őt, bennem született és győztünk a versenyen…
1) egykezes jolle építés alatt – foto foto Seggerling Sailing Society e.V.
2) építés közben 01 -foto Seggerling Sailing Society e.V.
Talán ez a hajóépítés mentális spiritusza, ami az embert belülről örökké égeti, legyen az építő amatőr vagy a tevékenységet hivatásszerűen űző. A vizek királynőinek megformálása mindent felülmúl…
„Az amatőr szót a tolvajnyelv használja becsmérlésként is, ha valaki munkájában vagy egyéb területen az elvárhatóhoz képest rosszabbul teljesít.”
fotók építés közben – foto Seggerling Sailing Society e.V.
Hát igen. Vissza Földre… A részletek kissé… Hmm, hát hogy is mondjam…,esetlegesek? Ez is az amatőr hajóépítés a tudatunkban. Kidolgozatlan részletek, igénytelen felületkezelés, stb… „Belekezdett, de nagy fába vágta a fejszéjét”, „Kicsit el lett kapkodva, hát olyan is lett…” – lehangoló kommentárok.
De lehet-e az eufóriában része annak is, aki csak „kedvelő, szerető”?
1) mini transat hajó építés közben – foto Dave Christensen
2) regatta elïkészületek – foto Seggerling Sailing Society e.V.
Az amatőr hajóépítés ma
Az amatőr hajóépítés sikerének kulcsa a célok és lehetőségek megfelelő összhangja. Egy hajóépítés korlátja nemcsak az anyagi erőforrás lehet, hanem a rendelkezésre álló idő és a kimerülő motiváció is. Ezek a tényezők alapvetően meghatározzák, hogy befejezzük-e egyáltalán álmunk megvalósítását, és az épülő hajó kivitelének minőségét is jellemzik.
Egy hajó amatőr építésének költségnagyságrendje könnyebben felmérhető, mint az építés időigénye és az építő motivációs szintje. Egy jolle építése néhány százezer forintos nagyságrendű, időigénye azonban a ráfordított szabadidőtől függően fél évtől a néhány évig terjedhet. Nagyobb hajók építésének költsége egy lakóingatlan árához hasonlítható és 5 éven túl is eltarthat.
A költségeket illetően utópia azt hinni, hogy az építés teljes munkadíját megspórolhatjuk, hiszen a szükséges műhely, szerszámok költsége ugyanúgy terheli az amatőr építőt, mint egy profit, csak a rezsi egyetlen „termékre” rakódik. Nem beszélve az időnként jelentkező tanulópénzről… Aki kizárólag költségmegtakarítás céljából fog amatőr hajóépítésbe, azt vélhetően csalódás fogja érni. Itt a szenvedély nem csak a cél eléréséről szól, hanem alapvetően az oda vezető útról is – gyakorlatilag egy szakma részbeni elsajátításáról és gyakorlásáról autodidakta módon.
Az amatőr hajóépítés manapság legelterjedtebb konstrukciója egy építési terv megvásárlásával indul, amihez komoly építés-technológiai leírás tartozik. Az építési leírás ismerteti az alkalmazandó technológiát, a konkrét hajó építésének menetét, az anyagokat és mennyiségeket, fénykép- és gyakran videó mellékletekkel segítve a munkát és a minőségi eredmény elérését. Továbbá az alapanyagok gyártói és forgalmazói által nyújtott alkalmazástechnikai útmutatók, személyes konzultációk is emelik a kivitelezés színvonalát.
1) siklásban az egykezes hajó – foto Seggerling Sailing Society e.V.
2) regatta – foto Seggerling Sailing Society e.V.
A kis költségek, a rövid átfutási idő és az egyszerűség miatt a jollék sajátkezű építése tőlünk nyugatabbra igen elterjedt. De ne gondoljunk itt feltétlenül bumfordi, esetlen hajókra. Létezik olyan amatőr építésre tervezett 490 cm hosszú siklótestű jolle, aminek súlya összesen 68 kg és a 12,4 m2 alapvitorlázat mellett egy orrsudárra húzható 16 m2-es genakkerrel is rendelkezik. Mindezek mellett a hajócska elegáns megjelenésű, klasszikus jármű. Összehasonlításul egy 470-es súlya 120 kg, alapvitorlázata 12,6 m2, spije 13 m2. Nem véletlen, hogy egyes típusokból már nagyobb létszámú hajóosztályok léteznek, és komoly versenyélet zajlik. Létezik példa olyan egyesületre, ahol a gyerekek saját maguk építenek az osztályuk számára évente két-három hajót, és versenyeznek velük az osztályszövetség által szervezett regattákon.
Azaz a saját építésű, igényes és sportos hajóval való versenyzés kalandja ma már megélhető.
Jellemző építési technológiák
A relatív könnyen megvalósítható saját építésű jollék és kisebb tőkesúlyos hajók anyaga jellemzően egzóta rétegelt lemez, fa és epoxigyanta, üvegszövet erősítésekkel. A kis hajók szépségét gyakran növeli a fafelület látható módon való megmutatása a hajótesten epoxi gyanta bevonattal és/vagy színtelen lakkozással. A test sarkos, de egyre inkább – „ahogy a modern nagyoknál”- lapos, ívelt fenék és a vízvonal közelében végigfutó él jellemző. A rigg, a vitorlák és a veretek általában már profi gyártók termékei, mivel ezek sajátkezű előállítása nehézkes. Kivételt a fa árbocok képeznek ez alól.
A jolléknál alkalmazott leggyakoribb technológia a „Stitch & Tape”, amit talán „fűzött és ragasztott” módszernek fordíthatnánk. Az előre kivágott rétegelt lemez héjelemeket a peremükre egyenlő távolságra fúrt kis lyukakba fűzött rézdrótokkal vagy kábelkötegelővel húzzák-fűzik össze. A forma létrehozását és alaktartást szintén rétegelt lemezből készült végleges és ideiglenes bordalemezek segítik. A lemezek széleit üvegszövettel erősített epoxigyantával ragasztják össze, s közben a „fűzött kapcsolatot” biztosító drótot vagy kábelkötegelőt eltávolítják. Az így nyert héjat epoxi bevonattal látják el és a tervezett megjelenéstől függően színtelenre lakkozzák vagy színre festik. Gyors, olcsó és egyszerű, valamint kifejezetten kis súlyú hajótesteket biztosító építési mód.
stich and glue method összehúzás közben – foto Seggerling Sailing Society e.V.
A „Ply over Frame” („rétegelt lemez bordázatra”)módszer esetében egy merevített bordavázra rögzítik a rétegelt lemez héjelemeket. Komolyabb, ívelt formák is létrehozhatóak és nagyobb, erősebb hajótestek is építhetőek, de a szerkezet már érezhetően nehezebb. A bevonat itt is epoxi gyanta, de a héjelemek tagoltsága egyre kevésbé teszi lehetővé a natúr megjelenést. Ezzel a módszerrel épülnek pl. az amatőr építésű Mini-Transat hajók.
A „Strip Planking” („sávos palánkozás”) eljárás során egy ideiglenes váz készül olcsóbb fa lemeztermékből (a vázból a gerinc, a far- és orrtőkék végleges test részei is lehetnek). A héjazatot a vázra vékony cédrusfa lécekből építik fel. A léceket ideiglenes módon a vázhoz hajlítva és rögzítve alakítják ki a hajótestet és lécek éleit egymáshoz ragasztják. A léchéjazat epoxigyanta bevonatot kap, majd leemelik az ideiglenes vázról és folytatják az építést néhány merevítő bordalemez belaminálásával és a fedélzettel. Így meglehetősen könnyű és szép megjelenésű hajótest hozható létre.
1) strip planking methode – foto Demonyachts Ltd. Matt Lingley
2) strip planking módszerrel épített windermere 17-es – foto Demonyachts Ltd. Matt Lingley
Sok további technológia létezik az amatőr jolle és kishajó építés kelléktárában, de alapvetően a fenti módszerek a legelterjedtebbek és legkönnyebben elsajátíthatóak.
És ha egyszer…
És ha egyszer már elég izzadságot facsartunk ki csiszológépünkből és elég lakkot szagoltunk, akkor nincs más hátra, mint az eddig szintén a műhelyben gyűrkődző kollégákkal jót küzdeni a versenypályán, hogy a vérünkben pezsgő buborékok ismét átforrósítsák ereinket…
Írta: a Gougeon Brothers nyomán Márkus István