
Építsünk egy kenut néhány óra alatt!
Már régóta gondolkodtam egy gyorsan, egyszerűen és olcsón megépíthető hajón, amely emberi erővel hajtható, esetleg könnyen felszerelhető vitorla is lenne hozzá, ha nincs kedvem evezni.
Be is kapcsolódtam az ausztrál hajóépítők beszélgetéseibe erről a témáról (ők csak eldobható hajónak nevezték), de arról majd később. Még korábban megrendeltem egy könyvet, amelynek címe „6-hour canoe” – 6 órás kenu, azaz 6 óra alatt megépíthető kenu. A könyv útmutatója elég jól használható majdnem meg is építettem a járművet, de rájöttem, hogy jobb lenne egy több személyes hajó inkább, hogy a család is bevonható legyen a mókába.
Találtam az interneten egy két fotót a 6 órás kenu építéséről:
Mindenestre a hajó jellemzői meggyőztek arról, hogy egy laposfenekű, sarokléces (vagy stich-and-glue) hajót kell építeni lehetőleg légkamra nélkül, erős koszorúléccel, rétegelt lemezből belül epoxizva, kívül festve. Ha erős koszorúlécek merevítik a hajót, valószínűleg nem lenne szükség bordákra.
Nos, hát keresgéltem még egy kicsit a világhálón. Számtalan egyszerű és gyorsan megépíthető hajót találtam. Például találtam egy érdekes építési útmutatót a bateau nevű Weboldalon. Mindössze két rétegelt lemez lapból megépíthető, a panelek illesztése történhet kitöltéssel, üvegszálas szalag használatával vagy sarokléccel is.
Aztán megtaláltam még Wacky Lassie nevű hajót, amelynek építésén több oldal is részletesen végigvezeti az érdeklődőt. Sokáig kutakodtam mit jelent a Wacky név, aztán rájöttem, hogy a hajó oldalára ragasztott habcsíkot hívják így, ami a felszínen tartja a hajót boruláskor.
A beszélgetések közben folytak és szépen lassan megszületett a SecPerc Kenu ötlete. A tervező első rajzai hamar nagy tetszést váltottak ki a közönség részéről. Amint látszik a hajó lapos fenekű. Tervezéskor az elsődleges cél volt az egyszerűség, olcsóság és rendkívül könnyű megépíthetőség, illetve teherbírás, könnyű szállíthatóság, stabilitás.
A hajó iránytartását a gerinc biztosítja, amely alul az egész hajó fenekén végigfut, elől és hátul kis uszonyokká vastagodva.