SecPerc Elektro – a közkedvelt SecPerc Kenu külmotoros változata
Hossz:4,6m
Szélesség: 1,03m
Súly: 17-28 kg
Merülés: 0,2 m
Olcsó anyagokból könnyen, és gyorsan megépíthető motoros meghajtású kenu, amelyet elektromos, vagy kis teljesítményű belsőégésű (2-5 LE) külmotorral lehet meghajtani.
Ideális választás családoknak, horgászoknak, nyugodt vizekre (folyókra, tavakra) horgászáshoz, kiránduláshoz.
Az anyaglista letöltéséhez klikk ide (PDF).
Érdekes, egy amatőr hajóépítő életében hogyan mennek a dolgok. Elektromos csónakmotor és a SecPerc Kenu párosítása, érdekes! Nézzük a hozzávalókat:
- Könnyű építés és alacsony anyagköltségek
- Könnyű, rétegelt lemez hajótest
- Viszonylag alacsony áru motor
- Sokaknak már egyébként is rendelkezésére áll kis teljesítményű hajómotor
- Egy furfangos hajóépítő sajátos hajóterv-értelmezése
- Alacsony fenntartási költségek
A SecPerc Elektro nem egyszerűen egy kenu fartükörrel és motorral – ez a hajó kifejezetten arra lett tervezve, hogy a kis teljesítményű elektromos csónakmotor a lehető leghatékonyabban vigye előre. Könnyen szállítható, autó csomagtartóján is.
A hajó koncepciója Dana Stovall-tól származik, aki Michael Storer SecPerc kenuját fejlesztette tovább, abból az egyszerű okból kifolyólag, hogy volt neki otthon egy elektromos motorja és rá akarta tenni a SecPerc-re. Az elektromos csónakmotorokat használtan viszonylag olcsón be lehet szerezni, és üzemeltetésük is olcsóbb, mint a benzines motoroké.
Dana motorja egy átlagos motor volt, de a SecPerc Elektrót könnyedén vitte 8-10 km/h sebességgel.
A hajó magában foglalja a SecPerc Kenu filozófiáját, azaz olcsó, könnyen beszerezhető anyagokból van és egyszerű az építése.
Michael Storer végül adoptálta a hajót és némi kiegészítéssel, valamint biztonsági módosításokkal fűszerezve (pl.: nagyobb stabilitás, optimális felsiklás) összeállított egy 40 oldalas, részletes építési útmutatót. A hajótest egyébként három darab szabványos méretű rétegelt lemezből jön ki*.
(*A három darab lemez mellett némi plusz anyag is szükséges lehet, ha a hajót biztonsági légkamrákkal szereljük fel. Az építési útmutatóban alapvető útmutatásokat lehet találni a légtartályok beépítését illetően. A hajót alapvetően nyugodt vizekre találták ki, nagyobb folyókon és tavakon való használatnál javasolt a légkamrák beépítése)
A hajó kis teljesítményű motorokhoz, alacsony sebességű hajózáshoz lett kitalálva. A hajó remekül használható kisteljesítményű (2-3 LE) benzinmotorral is, de ne számítsunk nagy száguldozásra, a hajó célja nem ez.
A maximum 10 km/h sebesség ennél a hajónál elég gyorsnak fog tűnni, valamint kis holtágakban és evezősök által is látogatott helyeken is konfliktusmentesen lehet vele túrázni. A hajó természetesen remekül evezhető is.
Az elmúlt két évben már sokan építettek SecPerc Elektrót. Íme két videó egy mostanában épült hajóról, amellyel 8-9 csomós sebességet értek el 2 lóerős motorral. A hajó három üléses, és a motor gázkarját egy PVC cső darabbal meghosszabbították, hogy a középső ülésen ülve is elérjék.
Gábor Tóth
A sec-perc elektro projektje érdekelne.
Kérem jelentkezzenek.
Csaba Mezei
Kedves Gábor! Köszönjük az érdeklődést. Ha építőkkel szeretnél kapcsolatba lépni javaslom, a Facebook csoportot (a keresőbe írd be, hogy secperc elektro).