- Hírek
-
by Csaba Mezei
„Ilyen állat nincs is! (Mondják a zsiráfra…) 4,3m hosszú, 6.5m2 vitorla és a hajótest összesen csak 29 kg!”
A következőkben olvassuk Juhász Jenő Viola 14 vitorláshajóval szerzett tapasztalatairól szóló írását. Ez a vitorlás kenu-dingi hibrid Michael Storer egyik legújabb vitorlás-koncepciója, amelynek második és harmadik példánya hazánkban épült meg.
A hajót a februári Boat Shown kezdtük építeni, Jenő pedig otthon a nappalijában fejezte be. Az egész 2019-es szezonban tesztelte a hajót, sokszor a határokig. Erős szélben, gyenge szélben, hullámos vízben, a Balatonon, a Velencei és a Tisza tavon, különböző vitorlákkal, és beállításokkal.
„Az egyszemélyes hordozhatóság, kocsitetőn való szállíthatóság páratlan kombinációja. A címben szereplő kenu megnevezés azért zárójeles, mert a hajó alapvetően vitorlás, viszont a hajótest egyedi formája félúton van egy karcsú vitorlás dingi és egy kenu között. (Bár teljes szélcsendben egy jó kenu-evezővel hatékonyan hajtható.) Bár a hajótest szélessége mindössze 110 cm, a hajó menetstabilitása kb. megegyezik egy Lézer kisvitorlással. Menetteljesítménye is hozzá hasonlítható.
Sportos hajó, nem „kezdő” vitorlás, de szerintem aki ebben kezdi megfelelő elszánással/lelkesedéssel a vitorlázást (esetleg szörfös, vagy más kishajós előélettel), hamar kezdi értékelni a hajó előnyös tulajdonságait!
A hajó hossza ellenére nagyon könnyen kormányozható, tehetetlenség nélkül, azonnal reagál a legapróbb kormánymozdulatra is, köszönhetően a kivételesen alacsony össztömegének. A hajó alja lapos, könnyen jut siklás közeli állapotba, továbbá nem érzékeny a hosszirányban történő súlypont eltolásra. (Előbbre, vagy kicsit hátrébb ülünk benne.)
A kisebb szeles és hosszabb túrákra mindenképp érdemes egy kivehető ülőkét építeni a svertszekrény mögött, kb. 40cm-re, mert így a szél erősödése esetén nem kell felugrani a hajó belsejéből (Ahol esetleg térdelünk, vagy ülünk, ami magában sem túl kényelmes pozíció), elegendő csak elegánsan átcsúszni a hajó valamelyik oldalfedélzetére az egyensúly megtartásához, kiüléshez.
A hajó kis súlyának köszönhetően a szállíthatóságon túl további előnyöket is mutat:
– Kis szélben, akár egyetlen könnyű fuvallatra is azonnal elindul.
– Pöffös szélben azonnal megugrik, gyorsul a hajó, míg a hasonló méretű vitorlásokat először dönti a szél és csak utána iramodnak neki
Hátszeles menetben a svert szigorúan felhúzandó, megelőzve az imbolygást, mivel a hátulról érkező hullámokra felülve a keskeny hajótest amúgy is labilissá válhat. A hátszél teljes vitorlázattal kb. 35-40 Km/óra szélerőig tolerálható. (A tapasztalatok szerint egy Lézer vitorlásnál is hasonló a helyzet.)
A hajó 6.5m2-es alap vitorlázata kb 80-90kg testsúlyig elegendő hajtóerőt biztosít, bár a gyengébb szeles menetekhez további 2,5-3m2 fok vitorlával kísérletezem.
A vitorlát érdemes reff-szemekkel is ellátni, így kb. 4.5m2-re csökkenthető a vitorla felülete, ami erősebb szélben és/vagy kisebb testsúlyú kormányos esetében is vitorlázhatóvá teszi a hajót. Reffelni a vitorlát csak parton lehet, kiszállva a hajóból.
Tekintettel arra, hogy a vitorlázat „hagyományos”, így semmiképpen nem nélkülözhető a vitorla belépő élének (cunningham/down-haul) és az albának (bum-lehuzatása/goose-neck) menet közbeni állíthatósággal való kialakítása!
A hajó nyitott elő és hátfedélzete senkit ne rettentsen el, menet közben alig csap be víz a hajóba, éles menetben, hullámos vízen inkább az árbóc mögött, az oldal-fedézetnél kerülhet be némi víz. Tekintve a hajó fürge viselkedését, erős szélben a hajó kézi mericskézése, víztelenítése nem könnyű, ezért építettem a hajó fenekébe, közvetlenül a svertszekrény mögé egy önürítő szelepet/ventilt.
A hajó szokatlanul nyitott eleje csak boruláskor okozhat némi nehézséget, mivel a svertre állva próbáljuk felállítani a hajót, az árboc előbbre lévén, a súlypont is előbbre kerül, így a hajó nyitott előfedélzete hajlamos megmeríteni a vizet. Ez adott esetben 50-100l is lehet. Viharos körülmények között az így visszaállított hajó nehezen kezelhető és az önürítő ventil sem lép működésbe, mert a víztől terhelt hajó nem képes a megfelelő sebességre gyorsulni.
Hogy a hajó szép design-ját ne veszítsük el, erős szeles időben egyszerűen ragasszuk le az előfedélzet helyét színtelen, átlátszó öntapadós fóliával.
Menet tapasztalatok szerint a svert lehetne 30%-al rövidebb, a hajó elcsúszását megfelelően gátolja, viszont borulás esetén a hajó visszaállításához szükséges a teljes hossz. (A svert végére állva állíjuk fel a felborult hajót, tehát a szükséges erőkar a teljes svert-hossz.)
Végezetül még annyit, élmény és szerelem vele vitorlázni, a hajó összképe tényleg szemet gyönyörködtető, egyedi formaterv, fusson belőle minél több a hazai tavakon!
A fenti fotón és videón is látható második hazai Violát Szépe Misi építette. Ha ő is beszámol a tapasztalatairól, azt mindenképpen közöljük itt az oldalon és a közösségi médián is.
A következő videóban Juhász Jenő beszél a tapasztalatairól: