
- Hírek
-
by Csaba Mezei
2014 júliusában a III. Amatőr Hajóépítő Találkozón fiamnak alkalma nyílt kipróbálni egy gyerekeknek készült kajakot, és mi tagadás, nagyon megtetszett neki. Azon nyomban tettem egy könnyelmű ígéretet, hogy építek neki egyet. Persze azt már előre kikötöttem, csak akkor lehet róla szó, ha segít benne…
Megígérte. Nem mellékes részletként azért azt is meg kell említenem, hogy a család többi tagjától is megkaptuk a jóváhagyást a projektre, így már tényleg neki állhattunk a tervezgetésnek. Sok kajak típust végignéztünk kisebbeket, nagyobbakat, de egyik sem tetszett igazán, így az lett a vége, hogy terveztünk magunknak egy teljesen egyedit.
A méretezésnél három fő szempontot vettem figyelembe:
- Stabilitás
- Egyszerű olcsó építés
- Kényelem
A tervezés több lépcsőben történt. Egy alap formából kiindulva kisebb nagyobb módosítások mentén haladtam a kívánt forma eléréséig. Maga a tervezés folyamata több hónapot vett igénybe, és többször módosítani kellett a méreteket, mert a megépíthetőség, és a ráfordítható költségek behatárolták a tervezői szabadságot.
Alapanyagok
Rétegelt lemez:
Természetesen az okume típus mellett döntöttem, de nem csak azért, mert szinte minden szakmai fórum ezt ajánlja hajóépítés céljára, hanem nagyon tetszetős a mintázata és a színe, különösen lakkozva. A lemezeket a Bakosfa barkácsboltban rendeltem meg, mert ez közel volt a munkahelyemhez, viszonylag jó áron adták, és kérésemre még el is vágták a megfelelő helyen a könnyű szállíthatóság miatt.
Epoxi gyanta:
Csabán (Mezixen) keresztül sikerült beszereznem a megfelelő epoxi gyantát. Sajnos az általam eddig preferált terméket már nem forgalmazzák Magyarországon és amit helyette kínálnak arról pedig semmilyen információm nincs. A Wolf epoxi rendszert már sokan ajánlották és ár/érték arányban is nagyon jó. Nem okozott csalódást nekem sem!
Üvegszövet:
Mivel a hajót gyerek fogja használni ezért sejthető, hogy erős igénybevételnek lesz kitéve. Emiatt úgy döntöttem, hogy kívül-belül üvegszövettel laminálom. Az üvegszövetet és a fedélzet ragasztásához szükséges üvegszövet csíkot a Kalita Kft.-től szereztem be. Tőlük már régebben is vásároltam, és nagyon jók a tapasztalataim.
Egyéb alapanyagok:
Szükségem volt még néhány fenyőlécre, de ezek maradtak bőven az előző projektből, a bebútorozáshoz pedig a Vízvonal Kft-től vettem az alkatrészeket.
Építés menete
Meg kell hagyni, hogy nem volt egy egyszerű folyamat. Bár összességében az effektív munkával töltött idő alig volt több 50 óránál, mégis kb. fél évig tartott mire megszületett a prototípus.
A lemezek kivágásánál nagyon sokat kellett matekolni, mert a lehető legkisebb veszteséggel akartam megoldani a dolgot, ezért papír szabásmintát alkalmaztam. Addig sikerült kirakóst játszanom a mintákkal, hogy végül 2 tábla lemezből kijött a teljes hajó és alig maradt hulladék. A másik kihívás a kivágott lemezek összetoldása volt. Erre sikerült végül egész jó módszert kitalálnom, így nem kellett aggódnom attól, hogy deformált lesz a hajótest.
A legnagyobb fejtörést a fedélzet és a hajótest összeragasztása okozta. Itt kétféle módszert alkalmaztam: A nem, vagy csak nehezen hozzáférhető részeknél segédléceket ragasztottam a peremekre és így növeltem a ragasztandó felületet, a látható részeknél pedig üvegszövet csíkkal oldottam meg.
A külső és belső laminálás viszonylag jól ment, köszönhető a jó alapanyagoknak. Pár helyen azonban nem sikerült olyan szépen, de ez a saját bénaságomnak, és kapkodásomnak tudható be. Legközelebb jobban oda kell figyelnem a részletekre ennél a műveletnél.
A kokpit kialakításánál elég sokat agyaltam, de végül jól bevált az amit először kitaláltam. A perem magasítást 3 réteg lemezből, de rétegenként 4 db-ból oldottam meg, a felső peremet pedig 2 db-ból illesztettem össze. Így sokkal kevesebb lett a vágási hulladék, és a ragasztásnál is egyszerűbb volt a dolgom.
A lakkozással meggyűlt a bajom, de ez szintén a rutintalanságom eredménye. Nagyon sokat olvastam ebben a témában, de valahogy mégsem sikerült minden fogást elsajátítanom. Azt hiszem szerszámok és a lakk sem felelt meg az általam elvárt minőségnek, de ez van. Majd idővel ki fogom javítani a hibákat.
Első próba
Ettől a résztől nagyon tartottam. Mindig egy régi mérnöki közhely járt a fejemben, miszerint “Ami a szemnek tetszetős az általában jó is” Nekem pedig nagyon tetszett, így bizakodó voltam.
A Tatai- tavon próbáltuk ki először a hajót. Viszonylag erős szél volt így ez nem volt annyira ideális kajakozás szempontjából.
Ahogy beleült az ember az első érzés az volt, hogy meglehetősen stabil, és abszolút nem borulékony. Szerintem a súly elosztása is pont jó lett. Az iránytartását még tesztelni kell, mert abban a szélben nem igazán lehetett ezt objektíven megítélni, de azért a gyerekek is tudtak vele egyenesen haladni, úgyhogy nagyon rossz nem lehet. Kényelmi szempontból is jól vizsgázott. Egy magamfajta felnőttnek még éppen kényelmes, kamasz gyereknek és nőknek pedig ideális.
Ha lesz rá érdeklődő, akkor szívesen készítek róla egy építési útmutatót amatőr hajóépítőknek!
Összességében nagyon élveztem a tervezés és az építés minden mozzanatát. Csodálatos érzés, hogy az amit a fejemben megálmodtam kézzel foghatóan megszületett és még jól is működik.