- Hírek
-
by Csaba Mezei
Három és fél napos építés után 2016 június 19-én vízre került egyszerre nyolc, fából készült túrakenu Budapesten, a XX. kerületben lévő Hullám Csónakháznál. Beszámoló az első magyarországi közösségi hajóépítésről Mezei Csabától, a workshop vezetőjétől.
A közösségi hajóépítés ötlete már régen megszületett bennem. Az angolszász területeken ennek a szabadidős tevékenységnek már sok évtizedes hagyománya van. Az első magyarországi alkalomra azonban várni kellett pár évet. 2016 tavaszán egy szerencsés csillagállás miatt találkoztam a HelloWood/Technika nyitott műhely csapatával, elmeséltem nekik a koncepciómat, a többi pedig már történelem. A szerencsés egybeesésekhez hozzátartozott még, hogy a DunaPest Fesztivál szervezői egyébként is szerettek volna valami vízhez kötött, építős együttműködést a Technikával. Mindhárom partner (Technika, Fesztivál, és én) olyan tartalmat vitt az együttműködésbe, ami a másiknak nem volt meg. A sikeres rendezvényhez nyilván kellett anyagi háttér, szervezői kapacitás, egy jó helyszín, megfelelő mennyiségű szerszám, és gép, valamint a hajók megépítéséhez szükséges tudás, tervek, módszertan. Mindezeket összerakva, a siker szinte garantált volt, bár nem volt könnyű.
A 3,5 napos keretbe nem fért volna bele egy túl bonyolult hajó, ezért a SecPerc kenura esett a választás, amelyet akár öt munkaóra alatt is meg lehet építeni. Az öt óra persze nem egy menetben telik el, mert a szerkezeti ragasztások között szükség volt legalább három hosszabb szünetre (éjszakára). Az építési útmutató alapján kiszámoltam az anyagszükségletet, majd pár nappal az esemény előtt a Technika csapata beszerezte a szükséges anyagokat. A faanyag 1,7×2,5 méteres nyár rétegelt lemezből, és előre megmunkált lécanyagból (peremlécek, gerinc, középmerevítő, erősítések) állt, az epoxigyanta pedig SR5550-as jó minőségű lamináló-gyanta volt. Ezen kívül még sok-sok fogyóeszköz (kesztyűk, ecsetek, csiszolóvászon, stb.) kellett.
A nyolc csapat leginkább 30 körüli fiatalokból állt. Voltak közöttük gyermekes családok, kollégák, baráti társaságok. A legtöbben lelkesen, de némi szkepticizmussal álltak neki az építésnek. Első ránézésre valóban lehetetlennek tűnt néhány falapból és lécből valóban jól működő túrakenuk megalkotása ilyen rövid idő alatt. Az építés során rendszeresen tartottunk eligazítást, amelyben a következő munkafázis tudnivalóit mondtam el, valamint szervezési bejelentéseket is tettünk. Az építési módszereket a részvevők könnyen elsajátították. Egyes tevékenységeket (panelek kivágása, epoxi gyanta kikeverése, és használata) olyan hosszasan kellett végezni, hogy azok a legtöbb hajóépítőben készség szinten tudtak rögzülni, valamint a résztvevők számos faipari szakszót, hajózási, és hajóépítési ’terminus technicus’-t is megtanultak (pl.: térhálósító, üvegszövet, peremléc, laminálás, orrtőke, stb.). A természetesen bekövetkezett kisebb csüggedések, és holtpontok ellenére nagyon jó hangulatban teltek el a napok, és mire összeálltak a hajók, a csapat is szépen összekovácsolódott. Az utolsó este többen heroikus küzdelemben, késő estébe nyúlóan végezték el a befejező munkálatokat, hogy másnap a hajók vízre kerülhessenek.
Az utolsó napon legtöbben már csak csinosítgatták hajójukat. Bár néhányan alapvető műveleteket végeztek el még az utolsó percekben is, mégis mind a nyolc hajó vízre kerülhetett. Úgy láttam, a vízre tétel szinte szakrális aktusa sokakban maradandó emléket hagyott, akárcsak maga a 3,5 napos esemény. Jó volt látni az elégedett és boldog részvevőket, ahogy a Dunára helyezett vízi járművük az első evezőcsapásokat követően, lágyan ringatózva megindult a vízen. A nyolc hajóból hét SecPerc kenu egy pedig SecPerc Elektró volt, több csapat is végzett kisebb módosításokat az eredeti hajóterven (pl.: orrtőke, orrdísz, biztonsági légkamra beépítése). A pezsgős névadási ceremónia, és próbaevezés után a részvevők lassan hazatértek a jövőbeli vízitúrákat, és újabb hajóépítési terveket szövögetve.
A részvevők legalább fele hölgy volt, aminek nagyon örültem, tekintve, hogy a legtöbb amatőr hajóépítő férfi. Ezen kívül nagyra értékeltem, hogy az Amatőr Hajóépítők Közösségének több tagja is kilátogatott, hogy megmutassa hajóját, és segédkezzen az építésben. Ezúton köszönet még egyszer a Technika csapatának, és a DunaPest Fesztiválnak!
Az szinte biztos, hogy a jövőben is szervezünk még közösségi hajóépítést. Hogy mikor, milyen formában az még a jövő zenéje. Jó érzés tudni, hogy van igény hazánkban is erre a szabadidős tevékenységre, úgyhogy viszlát a következő közösségi hajóépítő workshopon.
Mezei Csaba
Korábban írtuk:
Gondoltad volna, hogy kevesebb, mint 4 nap alatt megépíthető egy igazi kenu? És azt hogy erre akár Te is képes lehetsz?
Gyere el másod-, vagy harmadmagaddal a Technika Nyitott Műhely, az Amatőr Hajóépítők Közössége és a DunaPest Fesztivál közös szervezésében életrehívott első dunai közösségi hajóépítő workshopra és építsd meg saját egyedi hajódat!
A program végén a kenukat vízre bocsájtjuk, és egy nagy közös evezés alkalmával művedet kipróbálhatod, majd haza is viheted! A helyszín a Blokk építész műhely tervei alapján frissen felújított Hullám Csónakház, mely a soroksári Duna-ág idilli környezetében várja a vízre szállni vágyó hajóépítőket!
RÉSZLETEK
A 3 napos workshop keretein belül a 2-4 fős csapatok (családok, baráti kör) együtt, szakmai felügyelettel és instrukciókkal építenek meg egy SecPerc kenut (Quick Canoe), majd a workshop végeztével a hajót megtarthatják saját célra.
A SecPerc kenu építése gyors és egyszerű, amatőrök számára is sikeresen megépíthető. A hajó megfelel a hatályos előírásoknak, valamint teljes értékű, úszóképes, tartós és tetszetős vízi jármű, családi túrahajó, amely akár egy életen át is használható.
A KENURÓL
A hajó tervezője Michael Storer ausztrál hajótervező. A hajótervek licenszjogának magyarországi kezelője Mezei Csaba, az Amatőr Hajóépítők Közösségének alapítója, a közösségi hajóépítő workshop szakmai vezetője. További részletek a kenuról ITT.
PROGRAM
1. nap (06/16): 16.00 – 20.00 A workshop megkezdése
2-3. nap (06/17-06/18): 10.00 – 19.00 Hajóépítés
4. nap (06/19): A hajó befejezése, vízre tétel, közös evezés
Lesz lehetőség a Csónakházban aludni és tervezünk nagy bográcsozásokat is, igazi tábori hangulatba csöppenhetünk egy eldugott, mesés Duna-parti helyszínen, alig félórára biciklivel a belvárostól!
A DunaPest fesztiválnak köszönhetően szombaton igazi bulit is csapni fogunk! A rendezvényre a hajóépítő közösség számos tagját is szeretettel látjuk, és kérjük őket, hozzák el saját hajóikat, és az építésben is vegyenek részt, ha van kedvük.
RÉSZVÉTELI DÍJ
A fesztivál szervezőinek és főtámogatójának, a Fővárosnak köszönhetően a 4 napos program költségeiből csak a kenu elkészítéséhez szükséges anyagköltség, összesen 85.000 Ft / hajó képezi a program részvételi díját.
JELENTKEZÉS
Június 5.-ig a technika@hellowood.eu email címen!
Várunk minden Dunát, vízi sportot, barkácsolást szerető és kíváncsi embert sok szeretettel!