- Hírek
-
by Csaba Mezei
Az amatőr hajóépítés során gyakran érez csábítást az ember, hogy még a legkisebb eszközöket is maga állítsa elő. Én a csigákkal voltam így, persze nem az éti csigákkal, hanem a vitorla felhúzására, bum behúzására való kötélcsigákkal, amelyek egyszerű, műanyagból készült változatai vitorlásboltokban 3-5 ezer forintért beszerezhetők.
Szóval kisebb mértékben az ár nagyobb mértékben az alkotás öröme hajtott, amikor úgy döntöttem készítek egy kötélcsigát. Segítségemre volt a ’Duckworks” Magazin, ahol hozzám hasonló emberek osztják meg tapasztalataikat. Az alábbiakban én is leírom a tapasztalataimat:
A fenti kötélcsiga a Duckworks-ös fiúk műve, alul pedig, amit én tudtam összehozni. Az esztétikán még van mit csiszolni, de ahhoz képest, hogy először csináltam ilyet, nem is rossz (az alsó csiga szárát direkt hagytam hosszúra, mert ilyenre van szükségem a most készülő kenu rigghez).
A kötélcsiga részei a ház, tengely, tárcsa, kötélszív és kötél.
A ház: a csiga háza fából készül – lehet egy darabból kifaragni illetve több darabból összeragasztani. Az anyaga helyben elérhető keményfa legyen. Nagyobb faáruházakban szoktak lenni kis mennyiségben is megvehető trópusi fadarabok – akár azokat is kipróbálhatjuk. Én személy szerint rózsafát használtam (még régről volt egy darab otthon) illetve találtam egy darab régi konyhapult-darabot, ami nem tudom, milyen fajta fából van, de keményfa, az biztos.
Tárcsa: a tárcsát polietilén vagy ahhoz hasonló műanyagból ki lehet vágni, de én bevallom, hogy 500 Ft-ért vettem kettőt egy vitorlásboltban. Ha valaki ezen is spórolni akar, annak egy pár bekezdéssel lejjebb azért leírom, mit tegyen.
Tengely: A műhelyemben találtam egy acélrudat, ami megfelelő volt, de ha az nem lett volna, akkor egy 200-as szögből vágtam volna ki flex-szel a szükséges darabot.
Kötél: egy méter fonott kötél barkácsboltban, 700 Ft volt. A kötél ha lehet ne legyen műanyag és ne nyúljon nagyon. Ha a hajónkat sokat tartjuk a kikötőben, az UV védelemre/UV álló kötélre is odafigyelhetünk, én ezzel most nem vesződtem.
Kötélszív: szintén barkácsbolt 35 Ft/db
Ragasztó: ha több darabból ragasszuk a kötélcsiga házát valamilyen kétkomponensű erősragasztót használjunk. Én fűrészporral sűrített epoxigyantát alkalmaztam, mert az volt otthon.
Szerszámok:
Minimálisan: fúró, fűrész, ráspoly (íves és egyenes) és csiszolópapír
Ha el vagyunk eresztve, akkor jól jöhet a felsőmaró, fűrészgép, csiszológép
A módszer
A tárcsa elkészítése (ha boltban nem kapunk):
A kemény, de jól formálható műanyag lapunkból vágjuk ki a megfelelő méretű tárcsát és íves ráspollyal essünk neki, amíg a kívánt forma meg nem jelenik. Haladóknak, az esztergagép is alkalmas lehet erre a feladatra.
A tárcsát kivágás után ráspollyal vagy esztergagéppel készíthetjük el.
A ház elkészítése
1. faragott ház: fűrésszel vágjuk ki a kívánt méretű fablokkot, majd fúrógéppel nagyolva hozzuk létre a tárcsa helyét. Ügyeljünk arra, hogy a tárcsa mellet a kötélnek is el kell majd férnie a járatban illetve elég hely kell, hogy legyen oldalt is a tárcsa forgásához. Fúrjuk ki a tengelyhez szükséges lyukat. Az állványos fúrógép itt nagyon hasznos lehet. A durván kialakított csigaházat csiszolóval kerekítsük, ráspollyal vagy felsőmaróval alakítsuk ki a külső kötél-vájatot, ami azt szolgálja, hogy a kötél ne csússzon le a házról, illetve a tengelyt is a helyén tartja. Ha ez megvan, finomítsuk tovább a házat.
2. Ragasztott ház
A tárcsa méretei alapján méretre vágott lécdarabokat ragasszuk össze. Használjunk szorítót vagy súlyozzuk le, amíg szárad a ragasztó. Ha megvan a hozzávetőleges házforma alakítsuk ki a kötél-vájatot, a tengely furatát, majd csiszoljunk, kerekítsünk.
Kötél:
Aki tud kötélgyűrűt fonni, annak könnyű dolga lesz. Én elhasználtam vagy félméternyi kötelet, mire rájöttem, hogyan kell. Ha nem fonott kötelet használunk, akkor alkalmazzunk bandázskötést, ha fonott vagy sodrott kötelünk van, akkor pedig a fuxolást.
A kialakított kötélgyűrűt erős madzaggal a lenti fotókon látható módon szorítsuk össze, először a ház és a kötélszív nélkül, majdd ahogy szorul a hurok, rakjuk a helyükre a részeket.
Tengely: a tengely kicsúszását a kötél fogja megakadályozni ezért annak méretét gondosan határozzuk meg. Nem baj, ha a tengely egy kicsit szorul a ház furatában. A tárcsa forgásakor keletkező súrlódás csökkentéséhez zsírozzuk meg a tengely és a tárcsa érintkezési felületét.
A házat kezeljük valamilyen védőanyaggal – fapáccal, lenolajjal – lakkozhatjuk is, de a súrlódó részeknél nem biztos, hogy megmarad a védelem.
Ha elkészült a csiga, jöhet a vitorlázás.
Végül lássunk néhány Weekenderhez készített profi darabot (a fórumról):