- Hírek
-
by Csaba Mezei
Kenura szerelhető vitorla ötlete gyermekkori vízitúra élmények során alakult ki bennem a Tiszán vagy a Dunán. A jó társaság, és talán némi lustaság vitt minket arra, hogy sátrat, lepedőt, napernyőt, stb. kifeszítve energiát és időt spóroljunk. Ezen kívül gyakran láttam hazai vizeken a kelet-német gyártmányú vászon kajakot (faltboot), amelyhez több féle gyári vitorlakészlet is kapható volt.
Alapvető állításként leszögezhetjük már az elején, hogy a kenu egy olyan hajótípus, amely (bár nem erre van kitalálva) remekül alkalmas vitorlás meghajtásra. Alapvető funkciója miatt a kenu egy úszó test (displacement hull), amelyet hosszúkás és elől-hátul elvékonyodó alakja miatt viszonylag kis erőfeszítéssel lehet evezővel meghajtani. A kenu alapvetően nem képes siklani, mert az evezővel nem lehet olyan erőt kifejteni, ami a test mozgását a kívánt sebességre növelve azt felsiklatja. Ez vitorlával viszont lehetséges, bár viszonylag erős szél, és tapasztalt hajós szükséges hozzá.
A vitorlás kenu vitorlázótulajdonságát nagyban befolyásolja a hajó laterálfelülete. A laterálfelület a hajó víz alatti részének oldalnézeti vetülete, amely magába foglalja a hajótest, uszony, és kormánylapát víz alatti részének oldalnézeti vetületét. Nagysága meghatározza a hajó menettulajdonságait (iránystabilitást, hullámállóságát, kormányozhatóságát, és az oldalirányú sodródás mértékét – végső soron a sebességét). A kenu laterálfelületét uszony és kormánylapát segítségével növelhetjük. A megfelelő laterálfelülettel rendelkező kenunk valódi vitorlás hajóként tud működni, miközben megtartja eredeti evezős-hajó funkcióját (forrás: Overschmidt/Gliewe/Somlóvári/Friedel – Sporthajózás).
Kenunk vitorlás hajóvá alakításakor fontos feltétel még, hogy ne kelljen drága szetteket vásárolni, hanem, inkább saját magunk építhessük meg az átalakításhoz szükséges alkatrészeket.
Egy kis válogatás az Interneten fellelhető anyagokból:
A legelső videó, amely igazán megfogott a következő volt (meglepett, hogy ennyire könnyedén lehet manőverezni egy vitorlás kenuval):
Ezek után megtaláltam ezt a videót (itt több féle, kifejezetten vitorlázási célra épített kenukat is lehet látni):
Valamint ott van még a „Duck punt” nevű kiváló hajó, amely egyfajta kenu-ladik-vitorlás hibrid, amelynek még uszonya sincs.
Természetesen ott van még Michael Storer BETH nevű kétárbocos vitorlás kenuja is.
A kenuk (és kajakok) vitorlás meghajtásának szempontjából alapvetően három kategóriát lehet megkülönböztetni:
Kiegészítő meghajtás, főleg hátszelezéshez. Ez a kategória nem ad hozzá a hajó teljesítményéhez nagyságrendekkel. Ilyen például a kajakora vagy kenukra szerelhető hátszélvitorla.
A középutas kategória: Ennél a típusnál a feltunningolt hajó teljesítménye jelentősen javul, csaknem valódi vitorlázási élményt nyújt a hajó, de az könnyedén visszakonvertálható hétköznapi evezőssé, akár út közben is, ha például eláll a szél.
A vitorla anyag a nálunk is kapható polietilén ponyva (politarp), amelyet nem is kell feltétlenül megvarrni, ragasztani is lehet speciális vitorla ragasztószalaggal. Olcsósága miatt lehet vele kísérletezni, akár több féle vitorlatípust kipróbálni.
Egyéb webes anyagok:
A vitorlás kenukról sok minden érdekeset lehet olvasni nemzetközi oldalakon, pl.:az ACA (amerikai kenu szövetség) oldalán.
Sok Web-oldal komplett készletek árusítással is foglalkozik. Nekem a legjobban a Solway Dory oldal tetszett.
A clcboats drop-in vitorlája sem semmi (főleg az ára).
Van egy amerikai oldal is (SailBoatstogo). Jók a termékeik, főleg a gumicsónakra szerelhető drop-in rigg vicces, de a megvásárolható, PDF formátumú leírás sajnos szinte használhatatlan (össze-vissza szöveg, alacsony felbontású fotók, kézzel rajzolt ábrák, stb.).
Még néhány oldal ITT (makeacanoe.com), ITT (buliding a rig – egyszerű építési leírás) és ITT (britt vitorlás kenu csoport).
A hajóépítők.hu oldalon megrendelhető egy félig-meddig saját készítésű (Michael Storer drop-in rig-jét alapul vevő) építési útmutató a Pikk-pakk Rigg.
Könyvajánló: Todd E. Bradshaw – Canoe Rig – The Essence and the Art.