HP (Handy Punt) kismotorcsónak a „kezes bárka” – könnyű, stabil, külmotorral felszerelhető, kezdők számára is könnyen megépíthető csónak, amely ideális horgászathoz és túrázáshoz.
Hossz: 3.3 m
Szélesség: 1.25m
Súly: 46kg – rétegelt lemezből készítve – 5-től 15 lóerőig motorral felszerelhető
Egyszerű építés
Stabil
Beépített légkamra – nagyfokú biztonság
Könnyű szállíthatóság (autó csomagtartóján is)
Egyszerű építési útmutató – gazdagon illusztrálva
A hajó építéséhez szükséges anyaglista letöltése (PDF).
Háttér:
A Michel Storer által tervezett hajó legfőbb előnye a nagy szállítási kapacitás, legyen a fedélzeten az egész család vagy rengeteg felszerelés. A beépített légtartályok miatt a hajó erőssége a biztonság, de fontos, hogy a HP csónak alapvetően nyugodt vizekre való. A HP ladik 4 szabványos méretű rétegelt lemezből jön ki. Maradék anyag szinte nem is keletkezik (kevesebb, mint 5%).
Farmotor:
A fartükör elég erős egy akár 15 lóerős motorhoz is, de 5-8 lóerős motor is remekül viszi a hajót, ha nincs túlterhelve. Egy 5-8 lóerős motor két embert felszereléssel együtt is könnyen mozgat.
A tapasztalt felhasználók szerint a 15 lóerős komoly sebességet biztosít könnyű irányíthatóság mellett.
Tulajdonságok
A HP kismotorcsónak az egyszerű felépítésű hajók közé tartozik. Gyors és stabil, komoly teherbírással.
A hasonló hajók általános problémája a hajófenék konstrukciójából ered. A HP csónak robusztus hosszanti vezető vonalaknak, illetve az ülések, mint súlyelosztó, szerkezeti elemek felépítésének köszönhetően stabil, iránytartása jó még nagyobb sebességnél is. Az epoxi technika lehetővé teszi ezt a megközelítést, mivel a hajó gyakorlatilag egy egységet képez az erős ragasztás miatt.
A könnyű felsiklás, és az alsó vezető vonalak miatt a közegellenállás minimális mértékű. A súly mindig a teljesítmény alapvető meghatározó eleme. A HP kismotorcsónak mindössze 45 kg-os súlya a könnyű rétegelt lemeznek köszönhető.
Építés:
Az egyszerű építés az elemek kivágása után a rekeszek és a fartükör beépítésével folytatódik. A hajó ezek után kapja meg az üléseket és a habléceket, legvégül pedig a fenéklemezt és a vezetővonalakat. A hajótest elemei összeköttetésben állnak a vázelemekkel így biztosítva a szerkezeti stabilitást.
Íme az első magyarországi HP (bittsx építette).