Ezen a képen látható hajót Peter Hyndman építette 12 évvel ezelőtt. A hajó felszerelése és vitorlázata a minimalizmus jegyében készült és olcsó is volt.

Árboc-rudazat

GIS

A lugger vitorla legfontosabb jellemzője, hogy az árboc szilárd a keresztárboc (yard) és a bum pedig rugalmas.

Ez a vitorlavariáció lehetővé teszi, hogy a hajó a lehető legjobban reagáljon a különböző szélviszonyokra.

Az árboc anyaga is hatással van a teljesítményre – az alumínium rudazat például rugalmatlansága miatt nem olyan jó ennél a hajótestformánál.

A vitorla

A vitorla alakjának az árboc hajlásának megfelelő méretűnek kell lennie..

Alkatrészek

A hajóhoz választott köteleket, csigákat, stb. ha lehet, az olcsóbb kategóriákból válasszuk, mert semmi szükség a drága cuccokra. Csapágyas hajószerelvények helyett például bőven elég az egyszerű, tengelyen forgó eszközöket szerezzünk be.

Esettanulmány – a GIS „Balance” lugger vitorlázata

A hajótest formája és tulajdonságai miatt a hajó nagyon jó teljesítmény-potenciállal rendelkezik – és ezt a legjobban ez a vitorlatípus segíti elő.

A következőkben végigmegyünk a GIS rigg elkészítésének főbb lépésein, amely egyébként nagyon hasonlít a legtöbb lugger vitorlával rendelkező dingikhez.

Kötélméretek és hosszak

Az általános dingi vitorlák kötélzetének megfelelően. A GIS-nek 9,75 m2 a fővitorlája.

Alkatrész
Átmérő Hossz
A vitorla bumhoz és keresztárbochoz való rögzítése rugalmas 3 vagy 4 mm 11 m
A vitorlasarkak rudazathoz rögzítése 3 mm 3 m
Vitorla behúzó kötél 5 mm 12 m
Vitorlát lefelé feszítő kötél (downhaul) 4mm
(a felhúzókötélhez képes más színű legyen)
4 m
Traveller és a racsnis csiga kötele 4 mm 3,5 m
Felhúzó kötél 8 mm 14 m
Egyéb 4 mm 6 m

A vitorla sarkának rudazathoz csatolása.
A vitorla rudazathoz csatolásának helyes módját a jobb oldali ábrán láthatjuk.

GIS

A vitorla feszessége

A vitorlát a bum és a keresztárboc végeibe fúrt 8 mm-es furatok segítségével tudjuk megfelelő feszességűre húzni, majd végig a ringlikbe fűzve azokhoz rögzíteni.

GIS

A következő fotón azt láthatjuk, hogyan kell a vitorlát a bumhoz és felül a keresztárbochoz rögzíteni.

GIS

A vitorla megfelelő rögzítése után ezt a kötözést nem is kell egyáltalán eltávolítani, hacsak nem akarjuk azt cserélni vagy javítani.

Az árboc előkészítése

Az árboc tetejére egy csuszkát vagy (álló)csigát kell rögzíteni a felhúzókötél részére. A legolcsóbb megoldás (az OZ Racernél is ezt alkalmaztuk) az árboc végébe fúrt lyuk, amelyben a kötél kényelmesen fut, bár ennek a megoldásnak vannak hátrányai (a súrlódás miatt a lakkréteg lekophat az árbocról csökkentve annak élettartamát).

GIS

Szükségünk lesz még egy bikára is, amelyhez a felhúzókötelet rögzítjük és az árbocon kb. 350 mm magasan (a dekk fölött) helyezkedik el oldalt (lásd lent).

GIS

A csiga rudazathoz rögzítése

Csavarozás helyett (amely gyengíthet az anyagot a furkálás miatt) használhatunk egyszerű kötélhurkot, amely egy ősi, jól kipróbált módszer.

GIS

A felhúzókötél

Ez a kötél húzza fel a vitorlát az árboc tetejére.

GIS

A fotón is látható módszer szintén egy réges-régi jól bejáratott módja a lugger vitorla felhúzásának. A felhúzókötél a keresztárboc elülső furatába van rögzítve, majd az árbocot megkerülve a keresztárboc közepén rögzített csigába van befűzve – onnan pedig az árboc tetejében lévő csuszkába (vagy csigába).

A bumot az árbochoz fogó hurok

A hurkot ne húzzuk túl erősre.

GIS

GIS

Az optimális vitorla-elhelyezkedés a fent látható ábra alapján történjen.
A bumnak 200-250 mm-re kell lennie a hajóperemtől fölfele.

A vitorla lefelé irányuló feszítése (downhaul)

A vitorla megfelelő működéséhez elengedhetetlen a lefelé irányuló feszítés.
A lenti két ábra mutatja a lekötés két módszerét.

GIS

A vitorla behúzó csigája

A vitorla behúzó csigáját lehet egyszerűen a középső üléshez is rögzíteni, de praktikusabb (és fenék-kímélőbb), ha a két átfolyónyílásba kötött kötélre tesszük. Amikor nem használjuk a csigát, az egyszerűen leesik a padlóra. A behúzókötél tartása hosszútávon fárasztó lehet, ha ezt szeretnénk elkerülni, válasszunk zárópeckes (ratchet) csigát.

GIS

Az vitorlabehúzó (grószsott) felépítése a lenti fotón látható. A traveller a lent látható képen sárga kötél, amely a kormányrúd felett helyezkedik el keresztben és szintén egy csiga van rajta.

GIS

A traveller egyszerűen a hablécre van rögzítve. A biztonság kedvéért a rögzítésnél be lehet hajtani egy csavart, nehogy az erőhatások kikezdjék a habléc ragasztását.

GIS

A vitorla előkészítése
1. Állítsuk a hajó orrát szélbe – így minden könnyebb lesz
2. Helyezzük be az árbocot (a felhúzókötél legyen befűzve)
3. Csavarjuk ki a vitorlát – a bum és a keresztárboc már legyen benne – majd fűzzük be a felhúzókötelet
4. Fűzzük be a bumhoz rögzített csigába a kötelet
5. Húzzuk fel a vitorlát majdnem legfelülre
6. Fűzzük be és húzzuk meg a vitorlát lefelé húzó kötelet – amely az árboc mögötti szemhez van rögzítve
7. Rögzítsük a behúzókötelet

Hozzászólás

Az e-mail címed nem lesz látható. A csillaggal (*) jelölt részek kitöltése kötelező

hu_HUHungarian