
Ezen a képen látható hajót Peter Hyndman építette 12 évvel ezelőtt. A hajó felszerelése és vitorlázata a minimalizmus jegyében készült és olcsó is volt.
Árboc-rudazat
A lugger vitorla legfontosabb jellemzője, hogy az árboc szilárd a keresztárboc (yard) és a bum pedig rugalmas.
Ez a vitorlavariáció lehetővé teszi, hogy a hajó a lehető legjobban reagáljon a különböző szélviszonyokra.
Az árboc anyaga is hatással van a teljesítményre – az alumínium rudazat például rugalmatlansága miatt nem olyan jó ennél a hajótestformánál.
A vitorla
A vitorla alakjának az árboc hajlásának megfelelő méretűnek kell lennie..
Alkatrészek
A hajóhoz választott köteleket, csigákat, stb. ha lehet, az olcsóbb kategóriákból válasszuk, mert semmi szükség a drága cuccokra. Csapágyas hajószerelvények helyett például bőven elég az egyszerű, tengelyen forgó eszközöket szerezzünk be.
Esettanulmány – a GIS „Balance” lugger vitorlázata
A hajótest formája és tulajdonságai miatt a hajó nagyon jó teljesítmény-potenciállal rendelkezik – és ezt a legjobban ez a vitorlatípus segíti elő.
A következőkben végigmegyünk a GIS rigg elkészítésének főbb lépésein, amely egyébként nagyon hasonlít a legtöbb lugger vitorlával rendelkező dingikhez.
Kötélméretek és hosszak
Az általános dingi vitorlák kötélzetének megfelelően. A GIS-nek 9,75 m2 a fővitorlája.
Alkatrész |
Átmérő | Hossz |
A vitorla bumhoz és keresztárbochoz való rögzítése | rugalmas 3 vagy 4 mm | 11 m |
A vitorlasarkak rudazathoz rögzítése | 3 mm | 3 m |
Vitorla behúzó kötél | 5 mm | 12 m |
Vitorlát lefelé feszítő kötél (downhaul) | 4mm (a felhúzókötélhez képes más színű legyen) |
4 m |
Traveller és a racsnis csiga kötele | 4 mm | 3,5 m |
Felhúzó kötél | 8 mm | 14 m |
Egyéb | 4 mm | 6 m |
A vitorla sarkának rudazathoz csatolása.
A vitorla rudazathoz csatolásának helyes módját a jobb oldali ábrán láthatjuk.
A vitorla feszessége
A vitorlát a bum és a keresztárboc végeibe fúrt 8 mm-es furatok segítségével tudjuk megfelelő feszességűre húzni, majd végig a ringlikbe fűzve azokhoz rögzíteni.
A következő fotón azt láthatjuk, hogyan kell a vitorlát a bumhoz és felül a keresztárbochoz rögzíteni.
A vitorla megfelelő rögzítése után ezt a kötözést nem is kell egyáltalán eltávolítani, hacsak nem akarjuk azt cserélni vagy javítani.
Az árboc előkészítése
Az árboc tetejére egy csuszkát vagy (álló)csigát kell rögzíteni a felhúzókötél részére. A legolcsóbb megoldás (az OZ Racernél is ezt alkalmaztuk) az árboc végébe fúrt lyuk, amelyben a kötél kényelmesen fut, bár ennek a megoldásnak vannak hátrányai (a súrlódás miatt a lakkréteg lekophat az árbocról csökkentve annak élettartamát).
Szükségünk lesz még egy bikára is, amelyhez a felhúzókötelet rögzítjük és az árbocon kb. 350 mm magasan (a dekk fölött) helyezkedik el oldalt (lásd lent).
A csiga rudazathoz rögzítése
Csavarozás helyett (amely gyengíthet az anyagot a furkálás miatt) használhatunk egyszerű kötélhurkot, amely egy ősi, jól kipróbált módszer.
A felhúzókötél
Ez a kötél húzza fel a vitorlát az árboc tetejére.
A fotón is látható módszer szintén egy réges-régi jól bejáratott módja a lugger vitorla felhúzásának. A felhúzókötél a keresztárboc elülső furatába van rögzítve, majd az árbocot megkerülve a keresztárboc közepén rögzített csigába van befűzve – onnan pedig az árboc tetejében lévő csuszkába (vagy csigába).
A bumot az árbochoz fogó hurok
A hurkot ne húzzuk túl erősre.
Az optimális vitorla-elhelyezkedés a fent látható ábra alapján történjen.
A bumnak 200-250 mm-re kell lennie a hajóperemtől fölfele.
A vitorla lefelé irányuló feszítése (downhaul)
A vitorla megfelelő működéséhez elengedhetetlen a lefelé irányuló feszítés.
A lenti két ábra mutatja a lekötés két módszerét.
A vitorla behúzó csigája
A vitorla behúzó csigáját lehet egyszerűen a középső üléshez is rögzíteni, de praktikusabb (és fenék-kímélőbb), ha a két átfolyónyílásba kötött kötélre tesszük. Amikor nem használjuk a csigát, az egyszerűen leesik a padlóra. A behúzókötél tartása hosszútávon fárasztó lehet, ha ezt szeretnénk elkerülni, válasszunk zárópeckes (ratchet) csigát.
Az vitorlabehúzó (grószsott) felépítése a lenti fotón látható. A traveller a lent látható képen sárga kötél, amely a kormányrúd felett helyezkedik el keresztben és szintén egy csiga van rajta.
A traveller egyszerűen a hablécre van rögzítve. A biztonság kedvéért a rögzítésnél be lehet hajtani egy csavart, nehogy az erőhatások kikezdjék a habléc ragasztását.
A vitorla előkészítése
1. Állítsuk a hajó orrát szélbe – így minden könnyebb lesz
2. Helyezzük be az árbocot (a felhúzókötél legyen befűzve)
3. Csavarjuk ki a vitorlát – a bum és a keresztárboc már legyen benne – majd fűzzük be a felhúzókötelet
4. Fűzzük be a bumhoz rögzített csigába a kötelet
5. Húzzuk fel a vitorlát majdnem legfelülre
6. Fűzzük be és húzzuk meg a vitorlát lefelé húzó kötelet – amely az árboc mögötti szemhez van rögzítve
7. Rögzítsük a behúzókötelet