Barion Pixel

Nehéz elhinni, hogy minimális anyagi erőforrásokkal és néhány lelkes önkéntes munkájával mindössze egy darab Lézer osztályú hajó importálásának az árából 10 Oz Goose vitorláshajó épült meg a Fülöp szigeteken. A következő történet, amelyet Michael Storer írt, inspirációként is szolgálhat a magyarországi amatőr hajóépítő közösség számára.

Kevesebb, mint 10 ezer amerikai dollárnak megfelelő összegből egy 10 hajós versenyflotta épült felnőttek és tizenévesek számára szülők és kisvállalkozások anyagi támogatásával. Amint tudjuk, a vitorlázás túl drága dolog a fejlődő országok számára. Vagy mégsem?

Ez a lent látható szoros versenyen készített fotókon jól látható. A flotta költségének csaknem felét helyi kereskedések és vitorlagyártók szponzorálták. A többit a résztvevők fedezték. A verseny-flotta szervezési feladatait egy önkéntes, Roy Espritu végezte a helyi hajóépítő közösség (Pinoyboats.org) színeiben.





A hajók furcsán néznek ki, nem? De hogyan teljesítenek? A végsebességi rekordok az elmúlt két évben folyamatosan emelkedtek (egyszemélyes legénységgel). A kezdeti 12 csomós (22,2 km/h) rekordot Közép-Texasban döntötték meg egy ár-apály-mentes tavon 12,9 csomóval (23,8 km/h, erről egy ütős videó itt), ezután következett a szinte hihetetlen 13,8 csomós (25,5 km/h) rekord a Fülöp szigeteken. Egyes, nem hivatalos mérések szerint a hajó 15 csomóval (27,7 km/h) is tud haladni – lásd a lenti fotót a hajó tervezőjével a fedélzeten.

A Fülöp-szigeteki Taal tó partján lévő jacht klub az egyik legaktívabb az országban, és leginkább a kéttestű Hobie 16 hajótípusra helyezi a hangsúlyt, de az Oz Goose-os közösség is nagyon jön föl; a versenyeken a Hobie-k után következnek általában. Mivel a Hobie 16 túl drága az átlag középosztálybeli családok számára a vitorlásklub vezetősége úgy tekint az Oz Goose-ra, mint egy lehetőségre a klubtagság, és a tapasztalt vitorlázók számának növelésére, remélve, hogy a tapasztalat a haladóbb hajótípusok számára is lehetőséget biztosít a jövőben.


A vitorlásklub egyébként kezdők, és a sérült emberek számára is lehetőséget biztosít a versenyeken való részvételre.

De hogyan viselkedik a hajó ezzel a lapos orrtükörrel, és lapos fenékkel viharos, és hullámos a vizeken? A Taal tavon az év felében erős szelek fújnak, amelyek nagy hullámokat is generálnak, és a visszaverődés miatt nem egyenletesek. A Goose-ok mégis jól bírják mindezt, mert nagyon stabilak, és jól működnek akár egy szem 65 kg-os hajóssal erős (20 csomós) szélben is.


A fenti képeken látható, hogy erős szélben a megdőlő hajótest szinte levágja a nagyobb hullámok tetejét, így biztosítva sima utazást, enyhe szélben pedig a nagy felületű 8,2 m2-es vitorlák biztosítják, hogy ne hánykolódjon a hajó.

Ami még ennél is érdekesebb, hogy az általában 10 nap alatt megépíthető hajók a lelkes családok, és támogatók közreműködésével három nap alatt elkészültek.

A csapat tagjai az elmúlt 18 hónapban több helyszínen (Luzon-on, és Cebun) is megvalósították ezt az instant flottaépítést, vitorlás-oktatást, és együtt hajózást. 2017-ben további hasonló projekteket tervezünk egy másik szigeten.

Oktatási célokra kiválónak találjuk ezt a hajótípust, mert nagyon jól működik két tanulóval és egy oktatóval a fedélzeten. A nagy vitorlafelületnek köszönhetően a hajó gyorsan reagál, így könnyítve meg a tanulást.

A fenti fotón ismert Fülöp-szigeteki versenyzők (Job Ferranco – versenyző, Clyte Bernado – paralimpiai csapat tag) próbálják ki a hajót.

Az Oz Goose építése könnyű, és helyben is beszerezhető építőanyagokból is megoldható. Az uszony, és vitorlázat jól fejlett. A hajó egy fővel gyors, és jól megy akár három emberrel is, oktatásra kiváló a legtöbb szélviszonyban. És ami a legfontosabb megépíthető 5-10 db ilyen hajó egy Lézer osztályú vitorlás árából, legalább is a fejlődő országokban.

Fejlettebb gazdaságú országokban is sok ilyen hajót építenek 1000 amerikai dollár alatt (vagy akár annak a feléből is), valamint profi minőségű anyagokból 2000 dollár körül.

Az építési útmutatók részletesek, és jól illusztráltak, csaknem 100 oldalon keresztül, lépésről-lépésre vezetik végig az építőt a modern hajóépítő módszereken. Maga az építés megfelel egy hajóépítő tanfolyamnak is.

Michael Storer

Fordította: Mezei Csaba

Megjegyzés: Az Oz Goose magyar nyelvű építési útmutatója már megrendelhető az Amatőr Hajóépítők Közösségének web-oldalán.

Az OZ Goose nemzetközi weboldala (angol)

Az OZ Goose közösség Facebook oldala

A hajó adatlapja és az építési útmutató megrendelése

Hozzászólás

Az e-mail címed nem lesz látható. A csillaggal (*) jelölt részek kitöltése kötelező

hu_HUHungarian