- Hírek
-
by Csaba Mezei
Nagyjából így foglalhatnám össze a 10 éve indult Amatőr Hajóépítők Közösségének jelenlegi státuszát.
Előre és visszatekintést már a hetedik évfordulónál is végeztem, de azóta annyi minden történt, hogy érdemes megemlékezni az Amatőr Hajóépítők Közösségének tizedik szülinapjáról is.
A számok leginkább a nagyságrendet mutatják. Én már 2007-ben elkezdtem az első hajóm építését, csakúgy, mint sok más hajóépítő is. Az amatőr hajóépítés már régóta létezik hazánkban, nem beszélve az angol-szász országokban, ahol többszázéves hagyományai vannak, de magyar közösség 10 évvel ezelőttig nem alakult. A 100 hajó a ’Hajóregiszterben’ lévő hajók számát jelzi, bár meggyőződésem, hogy legalább kétszer ennyi hajó épült Magyarországon. Az 1000 ember nagyjából stimmel, bár ezt sem tudhatjuk biztosan, mert nagyon sok a csendes követő, aki folyamatosan figyeli, olvassa a hajóépítők kalandjait, de nem kommunikál aktívan.
10 éve indult el a hajoepitok.hu oldal, én ettől számolom a közösség korát. Már előtte is készülődött valami, de csak szűk körben terjedtek a hírek. Azóta sokan vágtak bele életüket meghatározó hajóépítő projektjükbe, és váltak szenvedélyes építővé, hajós őrültté, vagy fordultak el örökre ettől a hobbitól.
A tagok:
Aktív és passzív tagok, követők, grafománok, őrültek, függők, és sok más hajóépítő alkotja ezt a közösséget, amelyet néhány különösen aktív tag vezet. Az élet azt mutatja, hogy a jól működő közösségeknek mindig van egy erős, motivált vezetője. Egy személy, aki lelkesedését átragasztja másokra is. Nos a hajóépítők között több ilyen ember is van, akik már évek óta jelen vannak, és részt vesznek a közösség életében és fejlesztésében. Az alapítón (jómagam, Mezei Csaba) kívül egy egész kis csapat nyüzsög. Valaki egyes hajóépítő technikai fogások tökéletestésével tölti szabadidejét, és nem rest arról információkat megosztani (pl.: itt és itt). Van, aki ontja magából a jobbnál jobb projekteket, van, aki a hajózást (evezést vagy vitorlázást) népszerűsíti. Különböző emberek, különböző háttérrel, de egy közös szenvedéllyel, ami a hajóépítés és a hajózás. Ahogy eddig, továbbra sem célunk a profitgenerálás, sőt még jogi személy sem kapcsolódik a közösséghez, a tevékenységek az egyes kezdeményezők neve alatt futnak.
Az online élet:
10 éve a weboldal és a hozzá tartozó fórum volt a fő kommunikációs eszköz, de mára szinte teljesen átköltöztünk a Facebook-ra, ami jó is és rossz is egyszerre. Jó, mert a rendszer biztosan működik, az információ gyorsan elér a tagokhoz, a beszélgetések pörögnek, a dizájn is jó. A közösségi médiának viszont vannak hátrányai is. Leginkább az, hogy az információ nem rendszerezhető, nehezen kereshető, és sok minden elvész, ezért sokszor alap infókat kell számtalanszor elismételni az újonnan érkezőknek, illetve korábban megosztott szuper tartalmakat egyszerűen nem találunk meg. Ezen kívül ki vagyunk szolgáltatva egy önös érdekeltségű magáncégnek, aki, ha úgy tartja kedve, egy pillanat alatt megszüntetheti az egész tevékenységünket. Sok hajóépítő talán pont emiatt nincs is fent a FB-on. Éppen ezért a weboldal és a fórum fenntartása is nagyon fontos, ezért fent is fogjuk tartani ameddig csak lehet, még akkor is, ha jelenleg nem túl aktív. Továbbra is különböző hajóépítő projekteket fogunk bemutatni, dokumentálni, hogy biztosan megmaradjanak az utókor, és a jövő amatőr hajépítői számára.
(Csak félig, suttogva említem meg, hogy fontolgatom egy amatőr hajóépítő könyv megírását is, amelynek a szövege már félig meg is van, csak össze kell szerkeszteni. Hátha találok egy kiadót, ami kiadja a könyvet. Szerintem lenne rá kereslet.)
A nyilvánosság:
Az évek során számtalan interjút adtunk, sokszor jelentünk meg írott, és elektronikus sajtóban. Voltunk a Szkipper Magazinban (M4), TV2-s Vízitúra Magazinban, rádiók műsorában, újságokban, magazinokban (pl.: Vitorlás Magazin, Aqua Magazin), de valahogy a nagy nézettségű, mainstream média még nem fedezett fel minket. Talán azért, mert nem vagyunk annyira bulvárosak, extrémek, vagy a tagjaink között nincsenek trash-celebek – bár megjegyzem, ezt nem bánom annyira. Mindezek mellett nem lenne rossz, ha megjelenne rólunk egy-két korrekt tudósítás valamelyik magas nézettségű televízió egyik műsorában.
A Budapesti Boat Show-n kétszer a Balaton Boat Show-n egyszer szerepeltünk hivatalos kiállítóként, ami nagyon komolyan növelte az ismertségünket, és a kiállítások rangját is emelte. A milliós jachtok között megbúvó, a kiállítás ideje alatt is hajót építő lelkes csapat mindig az esemény egyik fontos attrakciója volt, még ha ezt a szervezők hivatalosan nem is ismerhették el. Mi mindig nagyon jól éreztük magunkat, és talán ez volt a legfontosabb.
A hétéves visszatekintés során említettem, mint fontos célt, hogy kipróbáljuk a közösségi hajóépítést, ami meg is történt. A DunaPest Fesztivál és a Római parti Közösség is kétszer adott helyszínt közösségi hajóépítő eseménynek, amelyeknek során több, mint 20 SecPerc kenut és néhány Barnabás kajakot építettek a résztvevők. Az események sikeresek voltak és szinte minden résztvevőnek életre szóló élményt nyújtottak, bár pénzügyileg még az ingyenes helyszín és a fesztivál támogatás mellett is alig nullszaldósak lettek. Ha a jövőben folytatni szeretnénk ezt a tevékenységet, minden alkalommal valamilyen támogatás szerzése az egyik alapfeltétel. A legutóbbi közösségi hajóépítést a Bosch, professzionális kisgépekkel foglalkozó részlege támogatta. Ebben sok fantáziát látunk, de mindenáron azért ezt sem fogjuk erőltetni. A lényeg, hogy a modell működik, és szívesen folytatnánk – a többit majd meglátjuk.
A 2019-es évben rendeztük meg a nyolcadik Amatőr Hajóépítő Találkozót, amely most már hagyományosan július első hétvégjén kerül megrendezésre. Az előző három Találkozót a Sarudi Élményfalu látta vendégül. A sarudi helyszín ideális, a következőt is ott tartjuk, bár jó lenne ismét visszatérni az ország nyugati felére (a Balatonra vagy a Fertő tóra). Felmerült már, hogy akár több találkozót is szervezhetnénk különböző helyszínekkel, de ez egyelőre kapacitás hiányában még nem történt meg. Mindenesetre gyakran jelenünk meg csoportosan saját építésű hajókkal különböző vizeken, úgyhogy a jelenlét megvan. Ha bárki érez magában elég erőt és elszántságot, hogy megszervezzen egy találkozót, azt nagy örömmel vennénk. Az éves találkozókon szoktuk kiosztani az Év Amatőr Hajóépítője díjakat is, amelyek a közösség mércéjével mérve magas presztízsű díjak, és nagy elismerést jelentenek a tagok számára. 2019-ben még egy szponzor (Mara Curatio) is jelentkezett, aki a trófeákat és az ajándékokat hozta. Ezt a díjat továbbra is szeretnénk kiosztani, mert fontosnak tartjuk elismerni a közösség kiemelkedő tagjainak munkáit és tevékenységét. Az Év Amatőr Hajóépítője fődíjakat eddig Juhász Jenő, Zahorec Tibor és Fűz András kapta meg.
Intézményülés, finanszírozás:
Szintén volt már szó egy (sport)egyesület alapításáról, amelynek előkészületeit már megkezdtem, bár ismerve egy ilyen egyesület adminisztrációjával járó munka és anyagi terhet, még kivárok, és csak akkor hozom létre a szervezetet, ha valami konkrét támogatás vagy pályázati/projekt lehetőség csillan fel. Egy korábban elvégzett kérdőív eredménye alapján van igény egy tagsági alapon működő amatőr hajóépítő szervezetre, de az induláshoz legalább szükségünk lesz egy kisebb támogatás-injekcióra. Ha ennek megteremtődnek a feltételei, akkor lépni fogunk. Szintén terv (álom) marad egy hajóépítő központ létrehozása, amelyhez szükség lenne egy ingatlanra és a fenntartásához szükséges anyagi forrásra. Michael Storer által a Fülöp szigeteken tesztelt OZ Goose közösségi flotta építése, és a kapcsolódó vitorlásklub megalapításában sok fantázia van. Erről már a vitorlázók legmagasabb köreiből is kaptunk pozitív visszajelzést, hogy lenne rá igény, ezért a továbbiakban aktívan keresni fogjuk a kezdéshez szükségek alapfeltételeket.
Közeli tervek
Ahogy eddig, továbbra is építünk hajókat, és kipróbálunk új hajótípusokat. A fő tervezőnk, Michael Storer rendszeresen jön elő újabb hajótervekkel, amelyeket a közösség egyik (vagy több) tagja általában szívesen megépít, kipróbál, és siker esetén népszerűsít. Pont ez történt a Viola14 nevű vitorláskenuval, amelyre jó eséllyel fényes jövő vár. Ezen kívül reméljük Fűz András (Füge) sem hagyja abba a hajók tervezését, valamint jövőbeli hajótervezők örvendeztetnek meg majd minket új modellekkel. A jelenleg legnépszerűbb evezős hajótípusok az Eureka és a SecPerc kenu, a vitorlások közül pedig a Goat Island Skiff (GIS), de sokan építettek OZ-kat és a Barnabás kajakot is, nem beszélve más forrásból beszerzett hajótervekről (pl.: Prospector kenu, Werszkó vitorlások). A magyar amatőr hajóépítők egyébként világszinten is ismertek, szinte biztos vagyok benne, hogy az egy emberre jutó amatőr építésű (főleg Storer) hajók száma nálunk a legnagyobb. A világhírű Michael Storer hajótervező, kifejezetten hálás a közösségünknek, mert számos hajómodelljét építettük meg itthon, és az építést-használatot is jól dokumentáltuk, ezzel segítettük az üzenet célba juttatását globális szinten.
Házilag épített vitorlásainkkal évek óta részt veszünk különböző versenyeken (pl.: Svert Kupa), legutóbb már kisebb eredménnyel is. A hajóink már középmezőnybe is képesek voltak feljutni. Ahogy fejlődünk tudásban és a hajók teljesítményében, könnyen lehet, hogy előbb-utóbb elhozunk valami díjat, és akkor már a vitorlás társadalom elismerését is elnyerhetjük. Az elismerésre kevésbé, a hajózás örömére viszont annál inkább vágyunk, ezért továbbra is versenyezni fogunk amig bírjuk vagy ki nem tiltanak minket az eseményekről. A közelmúltban örömmel vettük neves vitorlázók érdeklődését és elismerését – talán ők is segíthetnek nekünk az amatőr építésű hajók ötletének terjesztésében. Ezen kívül az egyes hajótípusokból (pl.: GIS, Goose) egyre több épül, ezért hamarosan már akár saját versenykategóriát is alapíthatunk, bár ez már meg is történt bizonyos szempontból nézve (lásd Velencei tavi Kék Madzag versenysorozat).
A Közösség 10. születésnapja alkalmából elkészült a hivatalos lobogónk. Ebből a próbagyártás után szeretnénk többet is készíttetni, hogy a lehető legtöbb tagnak díszíthesse a hajóját a jövőben.
Ez úton is szeretném hálámat kifejezni a Közösség működését segítő aktív tagoknak, Juhász Jenőnek, Márkus Istvánnak, Fűz Andrásnak, Zahorec Tibornak, Hencze Andrásnak, Szépe Misinek, Major Rajmundnak és a többieknek, valamint köszönöm, hogy az amatőr hajóépítők időt és energiát nem sajnálva belevágtak és véghez vitték hajóépítő projektjeiket, sőt remekműveiket a vizeken is rendszeresen használják, és nem restek az érdeklődőknek sem mesélni a hobbijukról. Köszönet Michael Storernek a remek tervekért, a Sarudi Élményfalunak (különösképpen Kücsön Gyulának) a Találkozók befogadását, Rozsdának (Nagy Attilának) a BoatShow-n való részvételünk segítését, és még mindenkinek, aki aktívan és passzívan részt vesz és segíti a Közösséget.
Amíg kapható lesz rétegelt lemez, amíg térhálósodni fog az epoxi, amíg találunk egy kis hajózható vízfelületet, amit még nem kerítettek el vagy építettek be, amíg bírjuk vagy be nem tiltanak minket, mi továbbra is építünk és hajózunk, mert ez az amit szeretünk, és ez az ami boldoggá tesz minket. Kívánom, hogy még legyen pár hasonlóan örömteli évtizedünk így együtt a műhelytől a vízpartig saját építésű hajóinkkal és ebben a szuper közösségben, igaz barátokkal!
Mezei Csaba