Már egy ideje szerettem volna összefoglalni, feleleveníteni az amatőr hajóépítők számára elengedhetetlen tudnivalókat, tekintve, hogy sok új potenciális hajóépítő, aki először látogatja meg az Amatőr Hajóépítők Közösségének weboldalát, nem tudja, hogyan kezdjen hozzá az első, saját hajója építéséhez.

1/ Miért jó hajót építeni?

Ahogy már korábba írtam: a hajóépítés az alkotás örömét, és az eredményt leszámítva, napjaink értékszemléletével nézve időpocsékolás. Vannak sokkal hatékonyabb és gyorsabb módjai is a vízre szállásnak, mint egy csomó fura szerszámmal bénázni, időt és pénzt pazarolni egy projektre, amelynek a végén úgyis azt fogjuk gondolni, hogy egy-két dolgot másképpen kellett volna csinálni. És különben is a hajóépítésre fordított időt pénzkereséssel is tölthetjük, amelynek eredménye képen a megkeresett pénzünket elkölthetjük akár professzionális kompozit hajókra is. Azok a fanatikusok, akik a pénz-idő-hatékonyság grafikonok negatív tartományai ellenére is azt gondolják, hogy az otthoni hajóépítés szükséges, és elkerülhetetlen, azok számára mérhetetlen örömöt fog okozni a nyers faanyag átkonvertálása egy igazi, gyönyörű és remek teljesítményű vízi járművé.

2/ Mi az az építési útmutató?

A hajoepitok.hu oldalán is rendelhető részletes építési útmutatókat ajánljuk azoknak, akiknek még nincs sok tapasztalata, vagy nem ismeri a faművesség különböző fogásait. A hajókat Michael Storer tervezte, de hamarosan más hajótervezők útmutatói is megjelenhetnek. Az útmutatók részletesek, viszonylag kevés nehéz szakkifejezést használnak, és gazdagon illusztráltak – szinte lépésről-lépésre vezetik végig az embert az építés lépésein. Az útmutatók (panel) terveket is tartalmaznak – itt egyszerű szerkesztési segédletet kell elképzelni, amely segít abban, hogy a rétegelt lemez lapra felszerkesszük a hajótest panelek vonalait.

Az Interneten sokfelé lehet találni (letölteni, vagy vásárolni) hajóterveket, és építési útmutatókat, de a sikeres építéshez sokszor magas szintű angol nyelvtudás, és némi hajóépítési tapasztalat is szükséges lehet. Magyar nyelven a mai napig csak ezen a portálon lehet bővebb információt kapni az amatőr hajóépítésről, valamint útmutatókat rendelni. Az útmutatók árának nagy része a hajótervező jogdíja, ezért a tevékenység az oldal üzemeltetőjének nem jelent hatalmas üzleti nyereséget, elsődleges cél az amatőr hajóépítés népszerűsítése, közösségszervezés.

3/ Hogyan kezdjünk neki?

Hajóépítés előtt érdemes tájékozódni a különböző módszerekről, hajótípusokról – lehetőség szerint kipróbálni néhány hajót is. Ismeretek szerzésesének legjobb módja az olvasás, ismerkedés, fórumozás. Az első saját építésű hajónk valószínűleg nem lesz tökéletes, inkább tanulópénz, a szívünkhöz viszont annál közelebbi.

4/ Építési módszerek

A kezdők általában a legnépszerűbb, és legkönnyebb tűzd-ragaszd módszerrel építenek, amelynek lényege, hogy a hajótestet alkotó paneleket rézdróttal, vagy kábelkötegelővel ideiglenesen összetűzik, majd sűrített epoxigyantával ragasztják. Létezik még a hagyományos palánkolás, ahol egy építőkeretre rögzítik a hajó palánkjait, valamint a lécpalánkolás is, amelynek során vékony csíkokból állítják össze a testet. Természetesen más módszerek is vannak, amelyet amatőr hajóépítők használnak, és nem is mindegyik korlátozódik a fa alapanyag használatára – lehet hajót építeni például PVC csőből is.

5/ Alapanyagok beszerzése

Éppen az előző pontban elmondottak miatt az első hajónkat nem kell feltétlenül a legdrágább anyagokból építeni.

Rétegelt lemezek: Sokan a vízálló rétegelt lemezre esküsznek, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy az olcsóbb nem vízálló ragasztású lapokból is lehet hajót építeni – főleg első hajót. Aki egyszer már épített nagy valószínűséggel ismét építeni fog, ami úgyis magával hozza a magasabb minőségű (viszont drágább) anyagok iránti szükségletet.

Epoxi: Régi vita, hogy a poliészter gyantát vagy epoxi gyantát használjunk hajóépítésre. Az építési útmutatók epoxit javasolják, amellyel könnyebb dolgozni, és nem szagos, viszont kissé magasabb árú, mint a poliészter gyanta, amelyet inkább sorozatgyártásban szoktak használni.

Egyéb anyagok, felszerelés: Az építés során számos építőanyagra (lécek, vitorlavászon, veretek), és sokféle fogyóeszközre (csavarok, csiszolópapír) lehet szükség. Ezekből lehetőség szerint a jobb minőségűt válasszuk, de egy kis utánajárással meg lehet találni a legjobb ár-érték arányú termékeket.

Vitorla: A vitorlakészítés komoly tudomány, mégis lehetséges a házilagos gyártás, akár a legolcsóbb ponyvaanyagból, varrás nélkül is. A saját készítésű vitorlák nyilván nem vehetik fel a versenyt a professzionális darabokkal, viszont olcsón lehetőséget teremtenek az építőnek arra, hogy bővítse ismereteit, és tapasztalatát ebben tudományban, és hogy jókat hajózzon.

6/ Hajóépítő műhely

Én sok éven keresztül egy poros udvaron építettem a hajóimat. Ez nyilván rányomta a bélyegét a felületek minőségére, de meggyőződésem, hogy amatőr szinten elégséges lehet egy kert, vagy egy félig nyitott terasz, kocsi-beálló. Akinek van saját műhelye, az feljebb léphet egy szintet.

Bear Mountain Boats Wooden Boat Building Workshop

A szükséges szerszámok nagy része a legtöbb átlagos műhelyben, vagy szerszámos dobozban megtalálhatók (pl: favéső, fűrész, csiszolópapír, gyalu). A leginkább használt kisgépek a csiszológép, dekopír fűrész, akkus csavarhúzó, de körfűrész, gyalugép, gérvágó sem haszontalan. Minél több és profibb gépparkkal rendelkezünk az építés annál kényelmesebb.

7/ Építés lépésről-lépésre

A teljesen kezdőknek javasolt az építési útmutatókat szó szerint követni. A tapasztaltabbak, vagy műszaki vénával (végzettséggel) rendelkezők kidolgozhatnak szofisztikált építési módszereket, valamint módosíthatnak a hajó paraméterein is. Az útmutatók legtöbbször a legegyszerűbb módszereket ajánlják, valamint a méretek, kialakítások a legbiztosabban működő verzión alapulnak. Erre egy példa a kenuk üléseinek száma és magassága: az útmutatóban ajánlott üléselhelyezés a legoptimálisabb – megváltoztatásakor számítani lehet a hajó tulajdonságainak változására (például: stabilitás).

8/ Vízre tétel

A hajóépítés egyik legmagasztosabb pillanatai közé tartozik a vízre tétel, amely pezsgős locsolással, és névadással is együtt szokott járni. Ilyenkor elő szokott fordulni a csalódás is, de a legtöbb esetben teljes a megelégedés. A tapasztalatok szerint érdemes megadni a módját, valamint filmezni, fotózni sem árt, hogy a jövő generációkkal, és a többi hajóépítővel is megosztható legyen az élmény.

9/ Hajóépítő találkozó

Hajóépítés előtt, közben és után javasoljuk mindenkinek, hogy látogasson el az éves amatőr hajóépítő találkozókra, ahol életnagyságban láthat (és próbálhat) különböző hajókat, valamint megismerheti a közösség tagjait is (nem beszélve a jó hangulatról). A 2015-ben rendezett a negyedik találkozóból is az látszott, hagyomány teremtődik – a közösség tagjai izgatottan várják az eseményt, és igyekeznek aktuális projektjeik befejezését is a találkozóra időzíteni.

10/ További hajók építése

A sikeres amatőr hajóépítő könnyen újabb és újabb hajóépítő projektekben találhatja magát. Az elszaladó költségek, tárolási nehézségek néha akár családi konfliktusokhoz is vezethetnek. A legjobb, ha az építést, és a hajózást is igazi családi élménnyé alakítjuk, amelyben örömét lelheti férj-feleség, gyermek, anyós.

Az egyszerűbb módszerektől a legtöbb hajóépítő a bonyolultabb, profibb megoldások felé szokott elmozdulni, ami egy természetes folyamat, de sok olyan hajóépítő is van, aki az első hajó építése után megáll, nem épít többet, csak élvezi, használja a vízi járművét.

+1/ Rendszeres hajózás

Sok hajóépítő sajnos csak a garázsnak építi a hajóját, a vízre tétel után sokan nem mennek többször vízre, amelynek több oka is lehet: sok munka, kevés szabadidő, bizonytalan hajózási tudás. Mégis javaslom, próbáljunk meg évente legalább eggyel többször hajózni, mint azt egyébként tennénk, hisz a vízi sportok jót tesznek testnek, léleknek és fejlesztik a családi kapcsolatokat. Aki még bizonytalanul evez/vitorlázik, keressen partnert, akivel együtt hajózhat, vagy aki megtaníthatja a hiányzó fogásokra. Az Amatőr Hajóépítők.

Remélem sikerült összefoglalnom az amatőr hajóépítéssel kapcsolatos fontos tudnivalókat. Ha bárkinek további kérdése, javaslata lenne, keressen meg a fórumon vagy e-mailben.

Mezei Csaba

2 Comments

  1. 2024.01.23. at 16:54
    Miháltz Gábor

    Kedves Csaba! Fiam vett egy telket Kenesén, és tervezem, hogy készítek neki egy autó tetőcsomagtartóján szállítható evezős csónakot. Van már néhány tervem, de mielőtt nekifogok egy fontos kérdésem van: nem lévén balatoni ember, nem tudom, hol lehet megközelíteni úgy a partot, hogy gond nélkül vízre lehessen tenni a csónakot. Köszönom : Gábor

Hozzászólás

Az e-mail címed nem lesz látható. A csillaggal (*) jelölt részek kitöltése kötelező

hu_HUHungarian