Business Joomla Themes by Justhost Reviews
Szia, Vendég
Felhasználói név: Jelszó: Emlékezz rám
alapanyagok, építési módszerek, egyes hajóépítõk saját projektjei, egyéb hajóépítéssel kapcsolatok témák

Téma: Hajólevél

Hajólevél 2 hete 14 órája #3476

  • Epeter
  • Epeter profilkép
  • TÁVOL
  • Fedélzetmester
  • Hozzászólások: 49
  • Köszönetek: 10
Azért (is) gondolom, hogy csónak esetében két verzióról lehet beszélni, mert a felépítmény nélküli verzió (a.) esetében a legnagyobb hossz nem haladhatja meg a kishajónál megadottat, ami 20(!) méter. míg a b. verziónál a hosszt 7m-ben maximálták, Ez így csak akkor értelmezhető, ha két különböző verzióról beszélünk.
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Hajólevél 2 hete 1 napja #3475

  • hmiklos
  • hmiklos profilkép
  • TÁVOL
  • Hajóépítő mester
  • Hozzászólások: 76
  • Köszönetek: 13
Most majdnem írtam, hogy a b) pont a mérvadó, de aztán beugrott, hogy úgy tanultam, hogy ha vitorlával haladsz, de bekapcsolod a motort is, akkor már géphajóról beszélünk - igaz, vitorlás esetében. Bár a rendeletben hajtásról van szó, nem hiszem, hogy azért fog megállítani rendőr, mert lobogó vitorlával evezve/pádlizva hagyod el vagy mész be a kikötőbe a kajütös vitorlás csónakkal. De ha csak azt nézed, hogy nincs árbocod, mert motor hajtja a csónakot, akkor meg lehet kajüttető a <7m, <10 m2 és <7.5 kW mellett? És ha leáll a motor a kikötőbe menekülés közben és elő kell venni az evezőt, akkor meg nem? Szerintem az számít, hogy elsődlegesen mi hajtja.

Érdekes a felépítmény fogalmának kérdése is. Lehet, hogy írnék az NKH-nak, hogy segítsenek ezt tisztázni, mivel a neten fellelhető jogszabáíyokból nem derül ki, hogy mi is az. Melyik az a jogszabály, amiben definiálva van.
Utolsó szerkesztés: 2 hete 1 napja Írta: hmiklos.
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Hajólevél 2 hete 2 napja #3474

Mi a felépítmény definíciója, kérdezte egy jogi kötekedésben jártas barátom :) Egy viharkabin már annak számít? Pl. egy Ooze Goose vagy egy Ocean Explorer kabinocskáját nagyképű lenne "fel"építménynek nevezni :)
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Hajólevél 2 hete 3 napja #3473

  • Epeter
  • Epeter profilkép
  • TÁVOL
  • Fedélzetmester
  • Hozzászólások: 49
  • Köszönetek: 10
Többszöri átolvasás után felcsillant egy reménysugár. :dry:

Ha a csónak ismérveit nézem, akkor kétféle csónakról beszélhetünk:

1. csónak: a hajónak, kompnak, vízi sporteszköznek nem minősülő ...
... (a) emberi erővel hajtott, felépítménnyel nem rendelkező vízijármű, amelynek testhossza nem haladja meg a kishajóra megállapított mértéket,
2. csónak: a hajónak, kompnak, vízi sporteszköznek nem minősülő ...
*...(b) szélerővel vagy gépi berendezéssel hajtott vízijármű, amelynek hossza a 7 métert, névleges vitorlafelülete a 10 m2-t nem éri el, vagy motorteljesítménye legfeljebb 7,5 kW, ide nem értve az építése, berendezése és felszerelése alapján vízen való közlekedésre nem szolgáló úszóeszközt;

Szerintetek????
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Hajólevél 2 hete 3 napja #3472

  • Epeter
  • Epeter profilkép
  • TÁVOL
  • Fedélzetmester
  • Hozzászólások: 49
  • Köszönetek: 10
Ez egy hosszabb de talán hasznos poszt lesz.
Még egy kicsit olvasgattam. Szóval három dolog van (I.-III.), ami szétválik, hogy aztán odébb újra összetalálkozva megkeserítse a hajóépítő életét (álmait).

I. Vannak az "úszó létesítmények" amiket vagy nyilvántartásba kell venni vagy nem, az alábbiak szerint:

7. § (1) Az úszólétesítményt - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - nyilvántartásba kell venni.
(2) Nem kell nyilvántartásba venni:
a) * a csónakot, [a csónak ismérveit alább részletezem]
b) a nem gépi hajtású vízi sporteszközt,
c) a gépnélküli kishajót, kivéve a vitorlás kishajót, [FIGYELEM EZ ITT A KIVÉTEL KIVÉTELE] :unsure:
d) a lakótéri felépítmény nélküli, 25 m2-nél kisebb fedélzeti területű úszóművet,
e) az egyéb úszólétesítményt.
8. § (1) A nyilvántartásba vételre kötelezett úszólétesítményeket a hajózási hatóság az úszólétesítmény fajtájának Megfelelően:
a) tengeri nagyhajó,
b) belvízi nagyhajó,
c) kishajó [ez itt gondolom a géppel hajtott verzió]
...stb.

Tehát ha van egy kishajód ami nem vitorlával hajtott (konkrétan evezővel vagy semmivel hajtott), akkor azt nem kell nyilvántartásba venni (gondolom ezért használnak a horgászok előszeretettel vitorlás testet árboc nélkül, hiszen ott a hajó a kabinnal de mégsem vitorlás, tehát nem kell lajstromoztatni.


II. Amit a csónakról tudni kell a 2000. évi XLII. törvény 87. § (3) alapján:

3. * csónak: a hajónak, kompnak, vízi sporteszköznek nem minősülő
a) emberi erővel hajtott, felépítménnyel nem rendelkező vízijármű, amelynek testhossza nem haladja meg a kishajóra megállapított mértéket,
b) * szélerővel vagy gépi berendezéssel hajtott vízijármű, amelynek hossza a 7 métert, névleges vitorlafelülete a 10 m2-t nem éri el, vagy motorteljesítménye legfeljebb 7,5 kW, ide nem értve az építése, berendezése és felszerelése alapján vízen való közlekedésre nem szolgáló úszóeszközt;
Na itt van a buktató a kabinos vitorlás esetén, hogy felépítménnyel nem rendelkező. Itt azért van egy halvány kérdőjel, mert az "a" pont szerint ugyan felépítmény nélküli, de a "b" pontban a szélerővel hajtott-nál nem említi a felépítmény nélküliséget.


III. a csónak vezetője:

Csónakot, nyilvántartásba vételre nem kötelezett vízi sporteszközt és gépi, illetve vitorlahajtás nélküli kishajót, ha jogszabály eltérően nem rendelkezik – a 2. és 3. bekezdésben foglalt kivétellel – az vezethet, aki
a 14. – gépi hajtású vízi jármű esetén 17. – életévét betöltötte
úszni tud,
a vezetésben kellő gyakorlattal rendelkezik,
ismeri a Szabályzat rendelkezéseit és az igénybe vett vízterület sajátosságait.

Tehát, ha van egy vízi eszközöm, ami max 7m hosszú, 10 nm a vitorlája és max 10 LE-s (7,4 kw) motorja van az csónak ("akárki láthassa"). Ezt nem kel lajstromoztatni és nyugodtan vezethetem, mivel már betöltöttem a 14-et (többször is)- hurrá!
Ha ennek lenne egy felépítménye, az már nem csónak, hanem kishajó. Ha ezt meg akarom mozgatni, akkor vagy evezővel teszem, vagy sehogy (így lesz "gép nélküli kishajó"). Ettől függetlenül vezethetem jogosítvány nélkül - ha még van kedvem .
Azonban ha mégis géppel vagy széllel szeretném mozgatni, akkor viszont lajstromoztatni kell (mert az már a kivétel kivétele).

Szóval valamit ki kell találni, mert a kislányom megrendelte a hajót "...de olyat aminek van szobája" :)
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Hajólevél 2 hete 4 napja #3471

  • agyszivacs
  • agyszivacs profilkép
  • TÁVOL
  • Hajósinas
  • Hozzászólások: 11
Szia!

Én úgy tudom, hogy max 7m hosszú és/vagy max 7,4Kw-os (10Le) motor hajthatja. ezek nem hajólevél kötelesek. A csónak az, ami ebbe a két feltételbe belefér. Ha 7,1M hosszú, de csk 5Kw-os motor van rajta, az már hajó, vagy pl. 4,6m hosszú de 30Kw-os moci hajtja, az szintén hajó. A vitorlánál 10 m2 a határ úgy tudom. A felépítményre nincs kikötés...
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Hajólevél 2 hete 6 napja #3470

  • Epeter
  • Epeter profilkép
  • TÁVOL
  • Fedélzetmester
  • Hozzászólások: 49
  • Köszönetek: 10
Ez a hajólevél dolog engem is érdekel, ugyanis a következő dilemmával találtam magam szemközt:
- jogosítvány nélkül csak olyan csónakot lehet vezetni, ami max. 7m hosszú, max. 10 nm vitorlája van és max. 5kw-os motor hajtja.
- csónak az a jármű, aminek nincs felépítménye (ezt nem is kell külön regisztrálni, lajstromoztatni), aminek felépítménye van, az már hajó.

Tehát ha van egy olyan vízi jármű, aminek 10nm a vitorlája és 4,4 m hosszú, DE van egy kabinja (legyen nagyképű: kajüt :) ) akkor azt nem lehet engedély nélkül vezetni és hasznáni is csak lajstromoztatás után lehet, mivel ez már nem csónak, hanem vitorlás kishajó...pusztán a felépítmény miatt. Hogy tud építeni/használni az ember egy kabinos vitorlás csónakot? (miközben a Tisza-tavon ugye ott mozognak a bádogbódéval ellátott "szebbnél-szebb" horgászladikok.)

Szerintetek mi a megoldás?
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Hajólevél 4 hete 21 órája #3467

  • agyszivacs
  • agyszivacs profilkép
  • TÁVOL
  • Hajósinas
  • Hozzászólások: 11
Szia!

Milyen hosszú a test? Mert annak hossza és/vagy a rá rakott motor teljesítménye határozza meg, hogy kell-e rá hajólevél, vagy sem.
Remélem erre irányult a kérdésed, és nem értelmeztem félre.

Üdv, István
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

Hajólevél 4 hete 2 napja #3465

  • aalkimista
  • aalkimista profilkép
  • TÁVOL
  • Hajósinas
  • Hozzászólások: 1
Üdv' MIndenkinek a közösségben! Köszönöm a befogadást!
A kérdésem a következő.: Van 3 különnböző kivitelű karsai testem. szivarok, és "egyebek". Ezeket a tűzifa "rendeltetéstől" mentettem meg, mivel nem volt tulajdonosuk, és a csónakházakat kiárusították, (anno vagy 25 éve) ahol addig tárolták őket. "Természetesen" semmiféle papírjaik nincsenek .Az állapotuk egyébként kiváló, kár lenne tovább hagyni porpsodni.
Tudja valaki, hogy ilyenkor mi a teendő, hogy használni is lehessen őket?
Köszönöm a segítséget!
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.
Oldalmegjelenítési idő: 0.139 másodperc