Business Joomla Themes by Justhost Reviews
Szia, Vendég
Felhasználói név: Jelszó: Emlékezz rám
Már évek óta megrendelhető a GIS vitorlás magyar nyelv, építési útmutatója a hajóépõk.hu oldalon, de eddig nem túl sokan vették a bátorságot, hogy belefogjanak ennek a nagyszerű, hajónak az építésébe.

Téma: GIS - Néhány kérdés mielőtt belevágok

GIS - Néhány kérdés mielőtt belevágok 1 hete 1 napja #3234

  • laszlo70
  • laszlo70 profilkép
  • TÁVOL
  • Szuper hajóépítő admirális
  • Hozzászólások: 124
  • Köszönetek: 19
Üdv mindenkinek.
Règen voltam a fòrumon... Eladòvà vàlt a Ness Boat vitorlàja. 7.5 m2 Lugger vitorla, dacron, a Tuss vitorlamühely gyàrtmànya. Hasznàlt de sèrülèsmentes, jò àllapotban, keveset hasznàltam. Szerintem jò a GIS-re. Ha valakit èrdekelne, keressen a Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. -on. (règi e-mail cìmem nem èl) Az eladàs oka, hogy àtèpìtem a hajòt sloop vitorlàzatra.
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

GIS - Néhány kérdés mielőtt belevágok 1 hete 6 napja #3233

  • bandiitoo
  • bandiitoo profilkép
  • TÁVOL
  • Ellentengernagy
  • Hozzászólások: 102
  • Köszönetek: 7
Szia Csóka93!
Nagyon örülök, hogy bővülni fog a GIS flotta! :clapp :clapp :clapp
Amint már többen is írták, a poliésztergyanta nem a megfelelő anyag fahajó építéséhez. Erre a célra epoxi gyantára van szükség. Ezenkívül különbséget kell tenni üvegszövet és üvegpaplan közt. Az előbbit epoxi gyantához, az utóbbit poliészter gyantákhoz való. Fahajók esetében tehát mindig üvegszövetet használunk. Az epoxit általában három rétegben szoktuk felvinni, ami elegendő ahhoz, hogy kellő vastagságot elérjünk. Az erősen igénybevett alkatrészeket, felületeket szokás üvegszövettel erősíteni. Az üvegszövetnél a szövet -gyanta arány 1:1. Tehát 100 grammos szövethez négyzetméterenként 100 gramm epoxi kell. Üvegpaplan esetében ez az arány 1:2, de akár 1:3 is lehet (gyakorlattól függően). A 300 grammos szövethez minimum 600 gr poliésztergyanta fogy négyzetméterenként.
A GIS hajótest alapból üvegszövet nélkül épül, de a hajó fenekét,oldalát érdemes egy réteggel megerősíteni. Ez nagyjából 10 négyzetméternyi felület. Személy szerint 165gr/m2 -es szövetet használtam amihez 1,6 kg epoxi kell, de legyen mondjuk 2 kiló. Az elképzelésed szerinti 3 réteg 300gr/m2 üvegpaplanhoz kb 20-24 kiló. Drágább is lesz, meg feleslegesen nehéz.
Itt, a fórumon találsz egy topikot, Egy csodás GIS építése a kezdetektől a vízretételig címmel, ami az egész építésen végigvezet, rengeteg fényképpel illusztrálva.
Kérdezz bátran, örömmel segítünk!
Utolsó szerkesztés: 1 hete 6 napja Írta: bandiitoo. Indoklás: téves mennyiségek
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

GIS - Néhány kérdés mielőtt belevágok 2 hete 1 napja #3232

  • Kulcsi
  • Kulcsi profilkép
  • TÁVOL
  • Fedélzetmester
  • Man & Machine, Power Xtreme
  • Hozzászólások: 43
  • Köszönetek: 1
Szia Csóka93!
Olvastam a leírásodat hogy mit szeretnél. Ahogyan a többiek is írják, fához jobb epoxi-t használni. Pár dolgot itt sokan nem tudnak a poliészter gyantarendszerről. Önmagában a poliészter+valamilyen üveg erősítés-tehát kompozit nem vízálló. Igaz nagyon-nagyon lassan, de a víz kioldja a gyantát az üveg közül. UV állósága is kétséges. A poliészter rendszer úgy van kitalálva, hogy a fedőrétege, vagy szerszámban kezdő rétege, egy minimum 0.6mm vastagságú poliészter gél réteg. (gelcoat) Ez a réteg látja el a védelmet az UV sugárzással; korrózív vegyi anyagokkal; mechanikai sérülésekkel; víz oldóképességével szemben. A következő probléma, hogy valamit laminálni poliészter gyantával nehézkesebb, mint epoxival, mert a poliészter gyanta inkább üvegpaplanhoz van kitalálva, ami előre impregnálva van, hogy a gyanta rendesen kitöltse. Az epoxihoz való üvegszövetet véleményem szerint nem fogja korrektül kitölteni és átlátszó sem lesz annyira, mint epoxinál. Az üvegpaplannal (főleg 300gr./m2) végképp lehetetlen kívülről bármit is szépen laminálni, áttetszősége is alig lesz. Két jó megoldás van egy fa hajó utólagos kívülről bevonására.: Hagyományos Epoxi gyanta+vékony üvegszövet+fedő rétegként UV álló epoxi, ettől látszódni is fog az alatta levő mintázat. Másik lehetőség a szórt poliészter gél több rétegben, végső rétegvastagság haladja meg a 0.7mm vastagságot. Ebben az esetben a gyanta csak védelmet ad, erősítést/merevséget nem túl sokat. Az alatta levő fa erezetet teljesen elfedi, RAL színekben is lehet kapni, vagy pasztával színezni. Színezetlenül kicsit sárgás/rózsaszínes. Elég gyorsan térhálósodik, Metil-Etil-Keton-Peroxid az edzője és minimum 1% a legkisebb keverési arány, tehát 99% gyanta (súly%) + minimum 1%MEKP térhálósító/edző (súly%).

Egyéb kérdéseidre is megpróbálok külön válaszolni.: Ragasztáshoz epoxi gyantát javasolok. A 6mm-es Meranti lemez elég erős lesz szerkezetileg, szerintem üvegtartalom nélkül is bevonható, epoxihoz természetesen megéri üvegszövetet is használni. Üvegpaplan a te esetedben nem fog kelleni, értelmetlen. Leírhatom ha nagyon kell, hogy mik a szabályai, de a többiek már epoxi fronton megválaszolták neked ezt a dolgot. Kitartást az építéshez!
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

GIS - Néhány kérdés mielőtt belevágok 2 hete 1 napja #3231

  • Amerigo
  • Amerigo profilkép
  • TÁVOL
  • Hajósinas
  • Hozzászólások: 12
  • Köszönetek: 2
A poliészter csak önmagában alkalmas a hajóépítésre a fával való kombinálása nem igazán jó ötlet.
Az utóbbi 15-20 évben amióta elkezdték fa hajótestekre is rákenni egyértelműen bebizonyosodott, hogy ez a megoldás nem vált be. A hajótest irgalmatlanul nehéz lett tőle és a két anyag sem "szereti" egymást - a nedvesség előbb utóbb bejut a kettő közé és mindkettőt tönkreteszi. Elég csak néhány horgászkikötőbe lenézni a Balatonon - nem kevés ilyen technológiával "tartóssá" tett csónakot láthatsz partra vetve (vagy elsüllyedve) amelyek már láthatóan évek óta ott hevernek.
Az epoxi a Te anyagod, hidd el nekünk. Igaz, hogy drágább de ha még nem fér bele a költségvetésedbe, a helyedben halasztanám a projektet amíg össze nem jön a rávaló. A végeredmény szempontjából sem mindegy, hogy mi fog kikerülni a kezed alól amiről majd bátran elmondhatod, hogy Te készítetted.
Pl. az SR5550 Epoxigyanta kifejezetten fához lett kifejlesztve, többen erdményesen használtuk már és jók a tapasztalatok.
Itt kérdezhetsz bátran, segíteni fognak neked.
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

GIS - Néhány kérdés mielőtt belevágok 2 hete 3 napja #3230

  • fuge76
  • fuge76 profilkép
  • TÁVOL
  • Szuper hajóépítő admirális
  • Hozzászólások: 183
  • Köszönetek: 28
Szia Csóka 93, üdv a fórumon!

Szuper választás a GIS vitorlás, biztos vagyok benne hogy élvezni fogod, mind az építését, mind pedig a hajózást.
A poliészter gyantáról viszont lebeszélnélek. Szerintem nehéz vele dolgozni és irritáló anyag. Az epoxi gyanta ragasztásra és laminálásra is alkalmas, nem büdös, nem irritáló és szebben is lehet dolgozni vele.
Ragasztáshoz Silicell, Treecell, sűrítőport érdemes használni, ezeket a gyantával együtt meg lehet rendelni, de a csiszológépből visszamaradó finom rétegelt lemez por is kiválóan alkalmas a feladatra.

Laminálás esetében javasolt a 3 réteg, és üvegpaplan helyett üvegszövetet kell használni.
A laminálás menete: Simára csiszolt lemez felületére ráncmentesen fektesd rá az üvegszövetet, igazítsd el és utána vigyél fel egy réteg epoxit (sűrítés nélkül!) spatulával terítsd el egyenletesen, hogy a szövet jól átitatódjon. Ilyenkor még látszani fognak a szövet szálai. Várd meg még ragacsos lesz a felülete és utána vidd fel a következő réteget, majd ugyan így a 3.-at.
Az epoxinak van egy olyan tulajdonsága, hogy mielőtt el elkezdene megkötni hajlamos megfolyni, ezeket ecsettel el tudod dolgozni szépen. A tökéletes térhálósodáshoz tartósan 20 C fok feletti hőmérséklet kell! 24 óra után már biztosan megköt, ezután jöhet a csiszolás. Az epoxira gyakorlatilag bármilyen felületvédő anyag felvihető, festheted, vagy lakkozhatod. Ha sokat lesz vízen az UV védelemről mindenképpen gondoskodi kell!

Remélem tudtam segíteni! Jó építést!
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.

GIS - Néhány kérdés mielőtt belevágok 2 hete 4 napja #3229

  • Csóka93
  • Csóka93 profilkép
  • TÁVOL
  • Hajósinas
  • Hozzászólások: 1
Szép napot!
Télen néhány vitorlázós videó láttán jött a kattanás, és elhatároztam, hogy készítek egy GIS vitorláshajót. (vagy breeze-baby, vagy falcon) Foglalkoztam már fával (is) de vizijárművet még nem készítettem. Napról napra bővül az ismeretem ezen a téren, viszont ezzel együtt a felmerülő kérdések listája is. A napokban fogom megrendelni az építési útmutatót, ugyanakkor néhány tanácsot megfogadnék az építéssel kapcsolatban.
Az elképzelésem az, hogy 6mm Meranti rétegelt lemez lesz az alapja, és poliésztergyantát használnék laminálásra. Ragasztáshoz mit érdemes használnom? A poliésztergyanta miatt biztosan nehezebb is lesz végül, viszont többnyire két személlyel fogja szelni a habokat, illetve -remélhetőleg- így sem lesz túl nehézkes a mozgatása. De az nem teljesen tiszta, hogy hány réteg szükséges epoxigyantából és hány a poliésztergyantából. Poliészterből -ha jól informálódtam- 3 réteg 300g/m2 üvegpaplan, plusz az átitatásához minimum kétszeres súlyú gyanta. Epoxiból kevesebb réteg, vékonyabb paplan, nade pontosan hogyan? :cheer: Ehhez az üvegpaplanhoz 300g/m2 gyantával indítanék, erre kerül a paplan, majd újabb 300g/m2 gyanta. És itt kicsit problémázok. Az eddigiek megállják a helyüket? Ha igen, (1) ezt a réteget meg kell várnom, amíg kitérhálósodik, és csiszolás után jöhet az újabb réteg gyanta/paplan/gyanta réteg? Vagy (2) a wet-on-wet módszerrel folytathatom újabb gyanta/paplan/gyanta sorrendben? Milyen vastagságig pakolhatom a rétegeket szünet nélkül? A hőfejlődésre gondolok. Tudatában vagyok, hogy a laminátumot le kell fedjem egy gelcoattal, vagy top-coattal. A luggervitorlához az árbocot még nem tudom, milyen módszerrel készítem. A hajótest belsejét mivel érdemes kezelni? Szeretném minél nagyobb felületen láthatón hagyni a fa erezetét. És hosszabb távon szeretném sós vízren is megúsztatni.
Köszönöm előre is az építő jellegű hozzászólásokat. :sali
Nyilvános megtekintési jogosultság letiltva.
Oldalmegjelenítési idő: 0.387 másodperc