Az OZ Racer - egyszerű de nagyszerű vitorláshajó építése házilag
Kedves hajóépítők és érdeklődők!
Ezen a Web-oldalon egy nagyszerű kihívást jelentő folyamatot szeretnék a figyelmetekbe ajánlani. 2009 tavaszán úgy döntöttem építek egy vitorláshajót saját kezüleg. Korábban már volt alkalmam egyszer hajózni a Földközi tengeren illetve a Balatonon is többször szeltem a hullámokat. Saját hajóm nem volt, de egy igazi nagy vitorlás megvásárlására és fenntartására se lett volna anyagi forrásom. Sőt még vitorlásvezetői képesítésem sincs, úgyhogy kisméretű hajóban kellett gondolkodnom.
Anyagbeszerzés
Szokványos fenyő rétegelt lemez helyett a tervező által javasolt Okumé lemezeket vettem biatorbágyon a Finnforestnél (azóta megszűnt) – a lemezek ára jelentősen drágább volt, mint a legtöbb faáruházban kapható egyéb lemezeké: legalább háromszor annyiba kerültek – viszont könnyebbek és rugalmasabbak, hajóépítésre sokkal ideálisabbak voltak.
Panelek kivágása
Az építés első hétvégéjén ki is vágtam az oldalsó elemeket, illetve a fedélzetet és egy két apróbb részt, igazából főleg azért mert így jobban elfér az építőanyag és nem tölti meg a sufnimat.
Alkatrészgyártás
A paneleket (fartükör, orrtükör, elülső rekeszfal, oldalsó panelek) kivágás és csiszolás után bekentem 3 réteg epoxival, majd ragasztót kevertem és az előre levágott keretléceket szépen ráragasztottam. Nem volt elég szorítóm, de a gravitáció segített.
Hajótest összeállítása
A korábban legyártott alkatrészek összeállítása következett. Alulról a második és harmadik elemek a svertszekrény megtartására szolgáló egyes és kettes számú erősítések.
Oldalsó fedélzet és légtartály
Az oldalsó fedélzet és a légtartály fala közé ragasztószalagot tettem, nehogy összeragadjanak, tekintve, hogy a fedélzetet még egyszer le kell szedni, hogy a légtartály belsejéhez is hozzáférjek egy epoxizás és a rések kitöltésének erejéig.
Árbocot tartó szerkezet
Ezen a fotón láthatjuk a már beépített árboctartó szerkezetet. Alul az árboctalp van, amelyet még a hajófenék rögzítése előtt kell beépíteni.
Svert és kormánylapát
A hajó egyik legfontosabb alkatrésze a svert (uszony) és a kormánylapát. A hajó építésében ez egy különálló folyamat, bármikor megépíthető - akár a legvégén is. Én a legelején csináltam meg, mert nagyon izgatott, hogy vajon képes vagyok e rá. Sajnos komoly helyhiánnyal küzködöm - nincs műhelyem, csak a poros udvaron barkácsolok.
Árboc
Az OZ Racer árboca igencsak különleges. Amikor elkezdtem építeni a hajót, azt gondoltam ez a rész lesz a legköltségesebb. Hát nem így lett. A Storer féle építési útmutató szerint akár gyenge minőségű maradék -fából is lehet építeni, hosszanti ragasztással - mert hogy az árboc több mint 5 méter hosszú, és maradékfa ritkán van ilyen hosszú. Viszont az építők tapasztalatait átolvasgatva arra jutottam, jobb ha keresek egyben 5 méteres szálakat és abból készítem el.
Kormányszerkezet
A kormánylapátot a sverttel (uszonnyal) együtt készítettem el az építési folyamat elején. A hajó kevés készen vásárolt elemei közé tartozik a vasalat, amellyel rögzítjük a hajótesthez. A kormányrúdhoz egy hosszabbítót is kellett rögzíteni, amely használat közben hasznosnak bizonyult, főleg amikor sokat kellett forgolódni a hajóval.
Festés és lakkozás
A külső alapozás eredménye nem töltött el mérhetetlen elégedettséggel, mert a kétkomponenses alapozóval nem volt egyszerű dolgozni; nem fedett nagyon jól, pedig 3 rétegben vittem fel, és mintha a térhálósítója sem lett volna annyi amennyi az előírt keverési arányhoz szükséges.
Vízrebocsátás
Augusztus 12-én megtörtént a vízre tétel a budakalászi tavon. Az indulást követő pár perces bénázás után (első videó) hamar ráéreztem a hajó irányítására és nagyon jót hajóztam.