Business Joomla Themes by Justhost Reviews

Az építés - első rész

Stratégia

A legtöbb építő helyhiánnyal küzd, így én is. A hajótest a műhelynek egy 7x3 m-es területén épül, úgy, hogy épp csak körbe tudom járni. Abból indultam ki, hogy ha előbb megépítem a hajótestet, akkor amíg a végén a sok apróságot elkészítem hozzá, folyton útban lesz a hajó. Ezért úgy gondoltam, hogy amit lehet, elkészítek előre kényelmesen és utána fogok neki a hajótestnek. Egyszer tehát elkészült az uszony (svert), kormányszerkezet, orrtőke, fartőke gerinc, merevítő fenékbordák, árboc, vitorlarudak, kormányrúd, evezők, üléspadok, összetoldottam a rétegelt lemez táblákat, ezután következett az építőváz, majd a palánkozás.

Uszony (svert)

A terv szerint kétféle opció adott a svert anyagára: vaslemez, fa. A vaslemez drága, ha csak egy darab kell (táblaméret) plusz lézervágás, tűzihorganyzás, stb. Előnye, hogy 50 kg tömegével tőkesúlyként is működik. A fa egyszerűen elkészíthető, viszont ólombetét kell bele, hogy ne ússzon fel, pontosabban, mivel egy csapon elfordulva nyílik ki a svertszekrényből, hogy egyáltalán leereszkedjen a saját tömegénél fogva. Lehet rétegelt lemezből, vagy tömörfából. A rétegelt lemez mellett szól a stabilitása, ellenben áramvonalasra kidolgozva nem annyira esztétikus. Emellett drágább, mint a tömörfa. Én a tömör tölgy mellett döntöttem. Így készült:

1. táblásítottam a tölgyfát
2. elkészítettem a sablont
3. kivágtam a körvonalat, illetve az ólombetét helyét, furatok

nb

nb

4. megöntöttem az ólmot
5. sikaflex-szel beragasztottam az ólmot
6. kézigyaluval elkezdtem kidolgozni áramvonalasra



7. csiszolás, epoxibevonat, 6 réteg lakk

Kormánylapát

A terv megad egy egyszerű, illetve egy felvonható kormánylapát opciót, én a fertői viszonyokra gondolva az utóbbit választottam. Úgyszintén tömör tölgyből.

1. a sverthez hasonlóan táblásítás, szabás, áramvonalasítás



2. kormánylapát-ház : Az oldalait magam lamináltam tölgy svartni furnérból epoxival. A belső alkatrészek tömör tölgy. Minden sablon alapján készült.
3. majd bepróbáltam a kormánylapátot



4. összeragasztottam és készre munkáltam

Kormányrúd

1. Több rétegből az előre elkészített sablonon formára lamináltam
2. karcsúsítás, vésés, gömbölyítés
3. illesztés a kormánylapát házra



A kész kormányalkatrészek és a svert:



A kormányvasalatot egy helyi lakatos készítette el rozsdamentes acélból.

Külső, belső orrtőke, fartőke skeg

1. a terv alapján egy 20 mm-s rétegelt lemezre elkészítettem a sablonokat. A hajlított rétegragasztott alkatrészeknél figyelembe kell venni, hogy ezek „emlékezettel” bírnak, vagyis a formáról leválasztva egy kicsit visszaugranak. Ezért a sablon elkészítésekor gondolni kell egy kis túlhajlításra, hogy a végén pontos alkatrészt kapjunk. Ennél a hajónál az orr és fartőkénél is mindkét végen 5mm elegendő.

2. a fölszabott, csiszolt, zsírtalanított 5mm vastag tölgylemezekből a formára lamináltam a darabokat. Először a belső orrtőke készül el. A külső orrtőkét közvetlenül a már elkészült belső orrtőkére laminálom, elválasztó réteggel, hogy különálló alkatrészeket kapjak.



3. majd a formáról levétel



4. a rétegragasztott belső fartőkéhez igazítva elkészítem a külső fartőkét a skeg-gel, ez táblásított anyagból lesz kifűrészelve



5. fölviszem a vonalakat, majd kivágom, illesztem a belső fartőkéhez



6. a terv alapján az elkészült elemekre fölrajzolom az összes fontos vonalat, jelölést, ami majd a palánkozáshoz kell

Gerinc, árboc, vitorlarudak

1. Ezen alkatrészek ragasztásához szükségem volt egy teljesen egyenes hosszú felületre, elkezdtem hát kimunkálni a későbbi építőváz két fő tartóelemét. Ezek végső keresztmetszete 120 x 60. A gépi egyengetés, vastagolás után jön a finom munka a kézi eresztőgyaluval. Előbb egymás mellé szorítva, majd összeforgatva addig gyalulom, amíg tökéletesen egyenesek lesznek.



2. az árbocot, rudakat ezekre az egyenes gerendákra szorítva laminálom



3. a nyers darabon csapózsinórral bejelölöm a majdani rúd középvonalát, és felviszem a keresztmetszeti értékeket
4. elkezdem karcsúsítani, vagyis mindkét vége felé sudarlósra alakítani, előbb kézi gyalugéppel, majd kézigyaluval, két szemközti oldalon, majd a másik kettőn



5. nyolcszögre alakítás: ehhez el kell készíteni a képen látható célszerszámot, amellyel az árboc sudarlóssága mentén is pontosan osztunk



6. ha megvan a nyolcszög, kezdhetjük a gömbölyítést eresztő, simító és hántológyaluval, majd csiszolás, felületkezelés. Én a vörösfenyő rudakat csak olajjal kezeltem.



A kész rudazat: fontos, hogy a rudak végső keresztmetszetükben milliméter-pontossággal kövessék a terv adatait, ez nagyban befolyásolja a rudak görbülését, és ez által a vitorla helyes öblösségét. Szakértők szerint az árboc, és vitorlarudak gondos keresztmetszeti tervezése minősíti az adott hajótervet. Erre állítólag nem minden tervező fordít kellő gondot.

Evezők

Sikerült vásárolnom 2 pár régi gig-evezőt. Békebeli, üreges építésű, míves darabok. Javítani kellett, kurtítani, lapátot karcsúsítani. Csiszoltam, lakkoztam, bőrbevonatot kaptak.



7. a belső gerincet is a gerendán ragasztom, majd felsőmaróval kialakítom a svertrést

Építőváz: az építőváznak a lehető legpontosabbnak kell lennie!!!

1. a fő hosszanti tartóelemek (gerendák) már megvannak, elkészítem a keresztmerevítőket is
2. az 1:1 tervről átviszem az építőbordák rajzait rétegelt lemezre, MDF-re, vagy ami van.
Milliméteres pontosság!

3. Elkezdem fölállítani a vázat: átlózással derékszögbe állítom, átlós merevítőkkel rögzítem, vízszintezem, padlóhoz rögzítem. A középvonalat egy kifeszített drót adja, ehhez igazítom az építőbordák középvonalát. Az építőbordákat függőbe állítom, kimerevítem. Még egyszer ellenőrzőm a középvonalat, fönt a gerinc vonalában is.

4. Ha minden passzol, lehet beépíteni az orr-és fartőkét, valamint a gerincet. A terv alapján „lecsapok” az orr és fartőkéből ott, ahol majd a gerinccel találkoznak.



5. Beillesztem a helyére
Orr és fartőke bent van



6. A gerinc végeit a terv szerint elkarcsúsítom, majd a helyére próbálom
7. Ragasztom



8. A gerinc végeit a belső orr és fartőke ívéhez gyalulom, igazítom, a külső orrtőkét szárazon ráhelyezve ellenőrzöm az ívet.
9. Kényes művelet következik, a gerincet, orr és fartőkét előkészítjük a palánkozáshoz, vagyis a hajó vonalaihoz gyaluljuk. Fontos a pontosság, hogy a palánkok ragasztási felületei a lehető legjobban illeszkedjenek. Ehhez a palánk vastagságával megegyező vastagságú lécet szegezünk az építőbordákra a hajó teljes hosszában. Erre és a gerincre fektetett lécdarabbal ellenőrizzük mindig a helyes szöget.



Az orr és fartőkénél hasonlóan járunk el.



Ha minden kész, jöhet a palánkozás.

Tovább