Business Joomla Themes by Justhost Reviews

GIS - A hajótest építése

A hajó építése során követtem az útmutatót. Szerencsére nagyon részletes és lépésről lépésre vezet végig a munkafolyamatokon. Ráadásul nem csak azért használható jól, mert hasznos segítséget ad az építéshez, hanem mert ötleteket ad a motoros meghajtáshoz, evezéshez és különböző vitorlavariációkhoz is.

Előkészületek

Az első dolog, amit csináltam, és igazán a hajóépítéshez kapcsolódik, az a rajzolás. Kirajzoltam a bordákat, oldal- és a fenékpaneleket. Szerencsére azt is megmutatja a rajz, hogy melyik elemet hova helyezzem el a rétegelt lemez táblán, így minimalizálva a kidobandó részeket. Kivágásnál figyeltem arra, hogy ne a vonal mellett vágjam ki az elemeket. Mindegyik oldalnál meg volt határozva, hogy mekkorát kell ráhagyni. Erre érdemes nagyon odafigyelni!!! Ez a rész már örömteli volt, végre valami kézzelfogható dolgot csináltam a sok tervezés és előkészítés után.

A terv szerint a következő lépés a fenéklemez és az oldalpanelek összeragasztása. Én inkább először a bordákat és a fartükröt készítettem el. Úgy ítéltem meg, hogy az összeragasztott fenéklemez és oldalpanelek túl nagy helyet foglalnak el és sérülékenyek, csak akkor készítem el, amikor az már elengedhetetlen. Pakolás közben könnyen elpattanhatnak a ragasztásnál. Én tényleg az utolsó pillanatban csináltam, de sajnos egy mozgatásnál így is elpattant az egyik elem, amit aztán újra kellett ragasztani. Amíg a hajó nem veszi fel az alakját, ezek a nagy panelek könnyen sérülhetnek. A bordákkal és a fartükörrel minden rendben ment. Ráragasztottam a merevítő léceket és később legyalultam őket a megfelelő ívre. Kézi gyaluval is meg lehet oldani, de nekem volt szerencsém használni egy házi gyártású, de jól használható “állványos” gyalut. Ezzel azért egyszerűbb volt az élet.

Az elkészített panelek és bordák összeillesztése előtt még egy dologra volt szükség, mégpedig a hajorr-lécre. Ez első ránézésre egy egyszerű léc, de elkészíteni mégsem olyan egyszerű. Háromszög alakú és folyamatosan keskenyedik. Nem tudom elmondani, hogy hogyan sikerült megcsinálnom. Csak azt tudom tanácsolni, hogy hinni kell benne és sikerülni fog. Azt hiszem, ez igaz az egész hajóépítésre is! Az útmutató a svertszekrény megépítésével folytatódik, de én nem bírtam várni, össze kellett illesztenem a hajót, hogy lássam az alakját, méretét stb. A svertszekrényt csak akkor építettem meg, amikor már a hajó rendes alakot öltött és a fenéklemez is be volt ragasztva. Igazából ekkor lehet csak beépíteni a svertszekrényt, ezért nem is csináltam meg hamarabb.

A hajótest összeállítása

Ezután igazán izgalmas rész következett, a hajó alakot öltött! Egy kis segítséggel (pontosabban négyen) megpróbáltuk összeilleszteni az oldalpaneleket a hajorr-léccel, a bordákkal és a fartükörrel. Ez volt az egyik legnehezebb feladat a hajón! Én a hajóorrléctől haladva egyesével rögzítettem csavarral a bordákat, ahogy azt az útmutató tanácsolja. Száraz próba után pedig összeragasztottam, de már másik módszerrel. Akkor már tudtam, hogy miért volt olyan nehéz összeállítani elsőre. Nem így kellett volna csinálni. Egy fórumon olvastam, hogy nem a hajóorrléccel kell kezdeni, hanem az első bordával. Így sokkal kisebb a feszültség az oldalpanelekben és utoljára már nem is olyan nehéz betenni a hajóorrlécet. És be kell ismernem, tényleg így van. Ezzel a módszerrel sok bosszúságtól szabadulhatsz meg! A következő lépés a fenéklemez beépítése. Ez már gyerekjáték az oldalpanelek után. Ez után már igazán látszik, hogy hogyan is fog kinézni a hajó és mekkora is lesz. Ilyenkor érdemes megállni egy pillanatra, hátralépni, és végignézni rajta. Én sosem felejtem el ezt a pillanatot!

Az útmutató a koszorúlécek ideiglenes rögzítését javasolja a következő lépésnek, hogy a hajótest merevebb legyen. Én fel is ragasztottam őket, nem vacakoltam a rögzitgetéssel (kinek van ennyi felesleges pillanatszorítója???). Sajnos nem kaptam ilyen méretben keményfa lécet, ezért ezt egy 19x45-ös fenyőléccel oldottam meg. Biztosan szebb lett volna és jobb is, ha a tervet követem és egy szép formásra gyalult fenyő-keményfa kombinációból készítem el, de higgyétek el, így is jól néz ki. Aki nem tudja, hogy milyennek kellene lennie, annak fel sem tűnik. Persze a keményfa funkcionálisan jobb, de ez van, ezek voltak a lehetőségeim.

Ezután már a svertszekrény beépítése jött. De amint már írtam, nem készítettem el előre, ezért ennek az elkészítése következett. Én eldöntöttem, hogy rétegelt lemezből készítem el a svertet üvegszövet erősítéssel. Ezért úgy alakítottam ki a svertszekrény szélességét, hogy pont beleférjen a svert, persze azért egy kis ráhagyással, mert még le kellett festeni, stb. Itt jött el a következő dolog, aminek az építési sorrendjét megváltoztattam. Mielőtt végleg összeragasztottam volna a svertszekrényt, megcsináltam a svertet, hogy ki tudjam próbálni a méretét. Most már, hogy elkészült a szekrény, be is lehetett építeni. A pontos helyét úgy határoztam meg, hogy megkerestem a borda közepét jelölő vonalat és onnét kifeszítettem egy madzagot a hajó orrába. Így biztos lehettem benne, hogy a svert előre, jó irányba fog nézni. Ettől ponttól nagyon tartottam, de a madzagos módszer bevált. Ezt is fórumon olvastam. Sajnos magyarul nem sok információ érhető el hajóépítésről, de aki nem riad vissza a főleg amerikai fórumoktól, az sok jó ötletet tud összeszedni onnét! Mielőtt véglegesen a helyére került volna, fúrtam két lyukat a fenéklemezbe a svertnyílás elejébe és a végébe. Így, amikor a fenéken ki akarom majd vágni, nem kell izgulnom, hogy hol is kell lennie.

Ülés, légkamrák

A következő lépés a légkamra tetők és az ülés beépítése volt. Én a hátsó légkamrával kezdtem. Kivágtam a légkamra tetejét a rajz alapján, figyelve a ráhagyásokra is. Gyalulás és csiszolás után egész könnyen passzolt a hátsó elem. Közben természetesen beragasztottam a merevítőléceket is. Mielőtt végleg leragasztottam volna a hátsó légszekrény tetejét, a belsejét természetesen lekentem műgyantával.

Ezután az ülés következett. Itt már egy kicsit eltértem a rajztól. Az ülés méretét egy kicsit megnöveltem. Nem párhuzamosra vágtam az oldalait, hanem egy kicsit nyíl alakúra. Az ülés elejének a közepét egészen előre hoztam addig, amíg el nem kezdődik a svertnek a nyílása. A hátsó része pedig természetesen a középső bordáig tartott. Így hoztam létre a nyíl alakot. Ez semmi funkcionális előnyt nem eredményezett, de azt hiszem, jobban néz ki tőle a hajó, dinamikusabbnak látszik. Az ülések elejét megerősítettem egy léccel (nem a borda felőli oldalát, hanem a szemköztit), így bátrabban használom, bár tudom, hogy vitorlázás közben az nem üldögélésre való. Ezeket a léceket még alá is támasztottam egy-egy kis darab fakockával. Így már tényleg sokkal erősebb lett (ez egy utólagos fejlesztés volt, nem éreztem elég erősnek előtte, de így már tökéletes).

Már csak az orrban lévő légszekrény volt hátra. Ennek is megcsináltam a merevítőléceit, be is ragasztottam és ki is kentem műgyantával, ahogy azt a hátsó szekcióval is tettem. Viszont erre a légkamrára még nem ragasztottam rá a fedelét, mert egy lyukat kell majd vágni rá az árboc miatt. Továbbá még az árboctalp és a merevítő elkészítése is hátra van. Úgy gondoltam, hogy előbb célszerű elkészíteni az árbocot, aztán pedig a tartót és a lyukat hozzá. Mivel semmi más egyéb dolog nem támasztja az árbocot, ezért nagyon pontosra szerettem volna készíteni. El akartam kerülni, hogy az árboc esetleg ferdén álljon a hajóban, vagy mocorogjon vitorlázás közben. Ez végül sikerült is. Pontosan illeszkedik minden, és vitorlázás közben még egy kicsit bele is dagad a fa, éppen elég kiszedni a helyéről.

Miután összeillesztettem a hajótestet és kialakítottam a légszekrényeket, a hajózás biztonsága szempontjából fontos lépés következett. Ki kellett tölteni az esetleges réseket. Én erre műgyantát használtam, összekevertem megfelelő mennyiségű csiszológépből származó porral. A munkálatok közben úgyis sok csiszolni való van. Nekem a gépem ezt szerencsére összegyűjti, takarítani sem kell annyit, nem fulladok meg, és lám kapóra is jöhet. Így pontosan olyan színű lett a kitöltő anyag, mint maga a fa, hiszen abból csiszoltam le. Azt hiszem, ez a legolcsóbb és egyben az egyik legszebb megoldás is. Az összekevert sűrű masszát gumikesztyűvel kentem be a résekbe, így szép felületet kaptam. Természetesen a maradékot frissen ronggyal feltöröltem, mert ha egyszer odaszárad …

Erősítések

A következő lépésként a hajótest erősítéseit készítettem el. Amint már írtam, a koszorúlécek már a helyükön voltak. Ez szükséges volt ahhoz, hogy a hajó felvegye a végső alakját. Mivel a tervező profi megoldást gondolt ki a koszorúlécnek kétféle faanyagból, ezért gondolom, hogy csak ideiglenesen rögzítette a hajó peremére a léceket és készítette el később a végleges megoldást. Mivel én ezt megváltoztattam, ezért gondolom, hogy a korai felragasztás egy praktikus ötlet, nekem legalábbis bevált!

A hablécek rögzítéséhez elkészítettem a 3 db háromszöget a hajó sarkaiba és a maradék 19x45-ös lécekből pedig kivágtam a fa távtartó kockákat. Úgy is volt már egy csomó maradék lécdarabka, nem dobtam ki őket sosem. Most legalább hasznukat vettem. Ezek elhelyezésében többé-kevésbé követtem az útmutató ajánlását, de azért úgy alakítottam ki, hogy a bordák közt jól jöjjön ki a távolság. Most már csak a habléc beragasztása volt hátra. Ehhez is iszonyú sok pillanatszorító kellett, de hát ilyen a hajóépítés. Meg sem próbáltam beszerezni elegendőt (egyébként is, akármennyi is van, mindig több kellene), inkább kértem kölcsön még, ha a sajátom nem volt elég. Általában nem kell olyan sok, de vannak esetek, amikor meg semennyi sem elég.

Már csak össze kellett hozni a hablécet, a koszorú lécet meg a távtartó kockákat. Az ügyesebbeknek az elektromos kézi gyalut ajánlom, akik kevésbé magabiztosak, azoknak pedig a csiszológépet. Én is rezgőcsiszolóval csináltam, mert bár kipróbáltam volna a gyalut, de ahhoz egy jó szerszám is kell. Sajnos a miénk már nem vitt teljes szélességében egyenletesen.

Hajótest befejezése

Miután a hajótest belsejében minden rést kitöltöttem a már említett műgyanta csiszolópor technikával, akkor megfordítottam a hajót. Dolgozhattam a külsején tovább. Bár a terv szerint elég az éleket megerősíteni üvegszövet szalaggal, én úgy döntöttem, hogy, ha nem is az egész hajótestet, de legalább a fenéklemezt megerősítem üvegszövettel is. Így még nem növelem jelentősen a hajó súlyát, de a hajótest jelentősen erősebb lesz. Nem fog dobogni, amikor mozgok a hajóban a vízen, és az esetlegesen a vízben lévő akadályok sem fogják megsérteni a fenekét. Emiatt ismét meg kellett változtatnom az építés sorrendjét.

Miután szépen lecsiszoltam az éleket a fenéklemez és az oldalpanelek találkozásánál ráragasztottam az üvegszövetet a fenéklemezre, úgy, hogy egy kicsit túllógjon, fedje az éleket is. Ez után még alkalmaztam az üvegszövet csíkot is, hogy biztosan ne legyen gond! Két réteg műgyanta teljesen simára kitöltötte az üvegszövet réseit, tökéletesen sima lett a felület. Megerősítettem üvegszövet szalaggal még az orrát és a fartükör környékét is. Így ha nekiütődik valaminek az orra, akkor is sértetlen marad. Az üvegszövet szalagom jó vastag volt, szóval az orra így mindent kibír, és könnyen lehet bele rögzíteni szemet kötélnek. A faránál pedig egy csíkot ragasztottam fel. Az oldalpanelen indul az egyik koszorú lécnél, úgy hogy nem lóg rá a fartükörre. Így fut végig az oldalpanelen, aztán a fenéklemezen és egészen fel az oldalpanelen a másik koszorúlécig.

A következő lépés a svert nyílásának a kivágása volt.  Jó hasznát vettem a két lyuknak, amit a svertszekrény beépítésekor fúrtam. Így pontosan tudtam, hogy hol kell kivágni a rést.

Most már folytathattam a hosszanti vezető lécekkel, ahogy azt az útmutató is ajánlja. Sajnos nekem ezt sem sikerült keményfából elkészíteni. Meg is látszik, mert pakolgatás közben elég nagy kráterek keletkeztek rajta a garázsban lévő kavicsok miatt. De úgy döntöttem, hogy ha nagyon sérült lesz, akkor legyalulok majd belőle egy kicsit. Bár remélem, hogy kialakul a tárolása és nem fog jelentősen sérülni a jövőben.

Tovább