Business Joomla Themes by Justhost Reviews

GIS - Vitorla, rigg

A vitorla elkészítése már viszonylag egyszerűen ment. Kezdetben ettől a résztől tartottam a legjobban. A rendes vitorlaanyag és a hivatásos vitorlakészítő nagyon drága mulatság. Ezt nem szerettem volna megfizetni. (Egyébként is jobban szerettem volna magam elkészíteni. Büszke vagyok a hajómra és arra is, hogy a vitorlát sem a boltban vettem!) Ezért maradtam a takaróponyvánál. Így kis varrónői segítséggel még a vitorlát is magam készítettem el. Sokkal jobb érzés a saját magam által készített vitorlával a vízre szállni.

Sajnos idehaza nem sikerült fehér takaróponyvát vásárolnom, pedig ez külföldön nem akadály. Így maradtam a kék színűnél. Utólag nézve ez is jól mutat a hajón, csak egy kicsit fura a szemnek a sok fehér vitorla közt a Balatonon.

Vásároltam egy 4x5 méteres darabot, 75 g/m2 tömegűt. Azt hiszem, hogy igazából a 140 g/m2-t ajánlják hozzá, de könnyűt szerettem volna, ránézésre elég erősnek tűnt és ebből kaptam szép kéket! Az egyetlen kételyem ezzel kapcsolatban, hogy megnyúlik. De tanuló vitorlának tökéletes lesz. A ponyvát 3500 Ft-ért vettem, ez kb. az 1/20 része egy rendes vitorla árának, szóval bármikor varrhatok egy újat, ha valami történne vele … Talán, ha lesz némi tapasztalatom ezzel a vitorlával, akkor rászánom magam, hogy vásároljak rendes vitorlavásznat és elkészítsem abból. Az igazat megvallva, azért is kerestem olcsó anyagot, mert a rajz ezen a téren a leggyengébb. Gyakorlatilag csak a vitorla körvonalait adják meg. Azt pedig könnyű kitalálni, hogy egy jó vitorla elkészítése nem ennyire egyszerű dolog. Ahogy a képeken láttam, Michel Storer vitorlája sem egy teljesen sík darab. Jó volna megszerezni a tervét, akkor biztosan elkészíteném rendes anyagból.

De hát maradjunk a valóságnál. Ponyvám volt, és ahogy említettem, a rajz csak a vitorla körvonalait adta meg, ezért kivágtam a vitorla alakját, persze azért ráhagyással. Sajnos egy kicsit meg kellett toldani a felső sarkát, de nagyobb ponyvát nem akartam venni, mert így is pont kétszer annyi a felülete, mint a vitorláé lesz. Az éleihez a visszahajtás alá mindenhova bevarrtam egy olyan madzagot, amilyet a postás is használ. Csak merevítés gyanánt, hogy a riglik is jobban üljenek benne és talán nem is nyúlik majd a vitorla annyira. Így már meg is voltak a vitorla körvonalai. Igyekeztem úgy alakítani, hogy a meglévő rigliket tudjam használni. Ahol pedig nem volt, oda tettem. Beütőt ponyvásnál vásároltam. Most már csak néhány erősítést kellett varrni a reffelési pontokhoz a rajz szerint. Itt megtripláztam az anyagot (egy nagyobb, majd egy kisebb foltot varrtam rá), erősítő varrásokat is alkalmaztam és csináltam még 3 zsebet latniknak. Ezeket csak úgy szemre helyeztem el, megnéztem pár elkészült GIS vitorlájának képét. Ezzel el is készült a vitorla! Ez kb. 3 délutánt vett igénybe.

A maradék ponyvából egy tartót varrtunk a vitorlához. Ahogy azt a tervező is ajánlja, a vitorlát a bumra és a segédárbocra feltekerve tárolom. Így a kötelek mindig maradhatnak a helyükön. Az így feltekert vitorlát csak belehúzom a vitorlatartóba.

Riggek

A riggek tekintetében nem követtem a tervező tanácsát. Ő azt ajánlotta, hogy használjunk olcsó riggeket, nem kellenek csapágyas csigák, drága dolgok. Én viszont sajnos beleszerettem a ’Ronstan orbit’ csigákba. Ezek nem olcsók, de azt gondoltam, hogy az egész hajóépítés során rengeteg pénzt spóroltam, és ezt megengedhetem magamnak. Azzal viszont egyetértek, hogy az olcsó sima csigákkal is ugyanolyan nagy élmény a vitorlázás. Nem szükséges sokat költeni rá.

Ezek felszereléséhez bátran ajánlom az oldalon jelenleg is elérhető útmutatót. Az eredetit Michael Storer készítette és hála Mezixnek, már magyarul is elérhető: ITT

Ezen csak egyetlen módosítást csináltam. Én nem racsnis csigát alkalmaztam a vitorla állításához, hanem egy csiga-klem kombinációt. Ez szintén egy drágább megoldás, de az biztos, hogy jól működik! Nagyon kényelmes használni. Egyetlen hátránya, hogy így ez az ülés közepére mindig fel van szerelve. Így nem lehet használni a GIS-t párevezősként, bár én nem is szeretném.

Tovább