Business Joomla Themes by Justhost Reviews

GIS - Egyebek

Minden, ami még fontos a technikai részleteken kívül

Végül szeretnék még megosztani pár fontos tapasztalatot. Ezzel azokra a kérdésekre szeretnék válaszolni, amik mindannyiunk fejében ott motoszkálnak egy hajó megépítése előtt. Fontos szempont az idő, hogy mennyit tudunk a hajónk építésére fordítani, és így mikorra lehet kész.

Ha pedig elkészült, akkor jön a következő kérdés: hol tartjuk. Vízen, vagy minden egyes alkalommal szállítani kell? Ezeket fontos tisztázni minél hamarabb, nehogy akkor okozzanak problémát, amikor már fél év munkát töltöttünk el a hajó építésével.

A szükséges idő

A kis vitorlásomat végül kb. fél év alatt sikerült megépítenem. 2011 januárjában kezdtem neki és nyár közepére lett kész. Bár a tervet már 2010 nyarán megrendeltem. Szükség is volt arra a fél évre, hogy mindent eltervezzek, beszerezzem a szükséges faanyagokat, találjak asztalost, aki legyártja a léceket, stb. Kezdetben csak hétvégéken foglalkoztam vele, nem is mindegyiken. Később viszont rá kellett jönnöm, ha még nyáron vízre akarom tenni, akkor bele kell húznom. Így már heti 2-3, az utolsó hónapban 3-4 hétköznap este is a hajóval foglalkoztam. Ez még akkor is sokat jelentett, ha csak 1 óra volt. Egy csomó olyan dolgot kellett csinálni, főleg a végén, amire aztán várni kellett, hogy száradjon (festés, apró ragasztások). Persze más lelkes GIS építők nálam rövidebb idő alatt is be tudták fejezni az építést. Olvastam olyanról, akinek 3 hónap alatt sikerült. Sajnos én nem a ház alatt lévő garázsban építettem. Így minden egyes alkalommal, ha csináltam valamit a hajóval, el kellett mennem otthonról. Ez biztosan jelentősen növelte az elkészítés idejét. Ezért teljesen reálisnak tartom, hogy ideális körülmények közt valaki 3 hónap alatt is befejezze. De azért azt szeretném hangsúlyozni, hogy ez csak akkor lehetséges, ha valaki gyakorlott és minden anyag, eszköz a rendelkezésére áll. Senki se becsülje le a munka nagyságát, kemény menet lesz!

Szállítás

Sok időbe került, de végül megérte! Most van egy kis hajóm, ami jól megy, viszonylag könnyű és bárhova magammal tudom vinni kocsival. Így nem csak egy vízen tudok vele hajózni, hanem viszonylag bárhol. Ez nagyon fontos volt nekem, ezért is választottam ezt a hajót. Közel van a Balaton és a Velencei-tó is, de utánfutóval viszonylag bárhova el lehet húzni, és akár egyedül is vízre tenni. Jelenleg sajnos még nincs utánfutóm hozzá (ez lesz a következő munkám :-) ), de a tetőcsomagtartóra is fel lehet tenni. Nem mondom, hogy ez egy egyszerű mutatvány, de mindenesetre lehetséges. Én így vittem le a Balatonra kétszer is. Semmi gond nem volt vele azon kívül, hogy piszkosul nehéz két embernek a feje fölé emelni és feltenni a kocsira úgy, hogy fel van rá kötözve minden (árboc, vitorla, evezők, stb.). Könnyű szerkezetű hajó, de mindenestül fej fölé emelni …

Elég nagynak tűnik így a kocsi tetejére felrakva, de én simán mentem vele 80-90 km/h-val, csak jól le kell rögzíteni!

Végül csak pár szót a tárolásról

Akinek van garázsa, annak nem lesz gondja a tárolással. Egy átlagos méretű garázs tökéletesen elegendő az építés során. Persze így pár hónapra ki kell költözni az autóval, de azt hiszem, ezt minden kocsi kibírja. Később pedig el kell dönteni, hogy mire van lehetőségünk, mit szeretnénk. Tarthatjuk a hajót vízen. Így könnyen le lehet ugrani, vitorlázni, ha közel van a kikötő. És hagyhatjuk otthon is, persze így minden alkalommal cipelni kell, de biztosan olcsóbb megoldás. Az enyém a garázsban pihen. Felszereltünk két zártszelvényt keresztben a garázsba, közel a plafonhoz. Oda raktuk fel a kenum mellé. A két csónak pont elfér egymás mellett, alattuk meg az autó (a garázs rendesen ki van használva).

Vissza az elejére