Business Joomla Themes by Justhost Reviews

Svert és kormánylapát

A hajó egyik legfontosabb alkatrésze a svert (uszony) és a kormánylapát. A hajó építésében ez egy különálló folyamat, bármikor megépíthető - akár a legvégén is. Én a legelején csináltam meg, mert nagyon izgatott, hogy vajon képes vagyok e rá. Sajnos komoly helyhiánnyal küzködöm - nincs műhelyem, csak a poros udvaron barkácsolok.

A svert és kormánylapát az építési útmutató intelmei alapján fenyőlécekből kellene, hogy álljon, de én bűnöztem, és a faáruházban talált maradék tömbösített fából készítettem. Így spóroltam egy kis munkát, és epoxit.

Így nézett ki az alapanyag:

A svert (vagy uszony) egy aerodinamikai test, amelynek működése a repülőgép szárnyának működéséhez hasonlít. A szerepe alapvetően a hajó iránytartásának biztosítása szél felé haladás esetén. Svert hiányában csak hátszéllel lehetne vitorlázni.

A tökéletes formát a hajó építési útmutatójában mellékelt sablon segítségével készítettem el. Először gyaluval nagyoltam, majd csiszolóval finomítottam. A felületi egyenetlenséget krétával megjelöltem, majd lecsiszoltam.

És ilyen lett:

Miután elkészült a tökéletes forma, kivágtam az üvegszálas paplant, amellyel az egész svertet és kormány-lapátot kell majd laminálni. Rá kellett jönnöm, 10 fok körül az epoxi egész másként viselkedik, nem túl folyékony, nehéz vele bánni.

A svert és a kormánylapát laminálás

A svert és a kormánylapát elkészítése a laminálással folytatódott (üvegszálas szövettel és epoxival való erősítés). A svert végét lamináltam először egy kis darab üvegszállal, amikor megszáradt, lecsiszoltam. Kissé nehézkes volt száradás, mert a hőmérséklet tartósan 15 fok alatt volt (kora tavasszal), és fűtött helység híján a fészerben tartottam a száradó alkatrészeket – legalább 2 nap alatt kötött meg csak teljesen. Ezek után egy nagyobb darab paplannal dolgoztam amellyel az egész testet be lehetett borítani – a végek és a test laminátumai (de szép magyar szó!) átfedésben vannak – ez biztosítja a maximális védelmet.

Következőképpen hajtottam végre a műveletet:

  1. a svert és kormánylapát végeibe előfúrás után hosszú facsavarokat hajtottam be (a keletkezett lyukakat később sűrített epoxival tömtem be) – a csavaroknál fogva lógattam fel a deszkákat egy széktámla és munkaasztal közé, hogy egyszerre csinálhassam mindkét oldalukat.
  2. felhordtam egy réteg epoxit
  3. amikor kissé ragadóssá vált a felület (30 perc) ráhelyeztem az előre méretre levágott üvegszálas szövetet, és egy ecsettel belenyomkodtam a gyantába – a keletkezett buborékokat és gyűrődéseket kisimítottam, középről kifelé, illetve felülről lefelé haladva.
  4. újabb 30 perc után még egy réteg epoxit hordtam fel a felületre.
  5. Ezt mindaddig ismételtem, amíg a paplan szövetének érdessége teljesen eltűnt
  6. Száradás után levágtam a túllógó paplan-maradékot, lecsiszoltam a felületet – minden megfolyást és érdességet eltüntettem – később még egy réteg epoxival bevontam, és a végén lakkoztam.

Elég pepecs munka, de megéri, mert ez a két alkatrész alapvető fontosságú a hajó teljesítménye szempontjából.

Itt látható az epoxi gyanta és a térhálósító, amelyet a lamináláshoz használtam.

Tovább