A ragasztás módszere
A jó ragasztás előfeltétele a ragasztandó felületek gondos előkészítése. Le kell tisztítani a felületekről a szennyeződéseket, a meglazult részeket, port, az esetleges korábbi ragasztási kísérletek nyomait.
Ezen a Web-oldalon tárgyalt hajókat legtöbbször töltőanyaggal (pl: Aerosil, Treecel) kevert epoxigyantával ragasztjuk, de szerkezeti ragasztásra forgalmazóknál lehet kapni kifejezetten fa ragasztásra való termékeket is. Ha a ragasztás egyben térkitöltés is (lásd fotó lent - "stich and glue" technika), akkor érdemes a kifejezetten ragasztásra javasolt töltőanyagot (pl: Treecel) térkitöltésre javasolt töltőanyaggal (pl: Aerosil, mikroballon) keverni.
Szerkezeti ragasztás:
A ragasztási felület mindig legyen száraz! A tisztítás végeztével minél előbb végezzük el a ragasztást.
Minél vékonyabb rétegben használjuk a ragasztót, de mindkét felületet kenjük meg.
A felületek egymáshoz szorítása és rögzítése javítja a ragasztás minőségét.
Várjuk meg a teljes kikeményedés idejét!
Minél alacsonyabb hőmérsékleten történik a ragasztás, annál tovább tart a teljes kikeményedés.
Ragasztható anyagok: fa, fémek, kerámia vagy cementkötésű felületek, hőre keményedő műanyagok, egyes hőre lágyuló műanyagok.
A hőre lágyuló műanyagok esetében általában jobb eredményt ad a saját oldószerükkel végzett ragasztás.
Az epoxigyantából kevert ragasztó amatőr hajóépítők számára jobb, mert nem igényel precíz illesztést, valamint a kisebb egyenetlenségeket és réseket kitölti ellentétben az ipari faragasztókkal.