Friss és színes hírek az Amatőr Hajóépítők Közösségétől
A 2018-as év tele van eseményekkel, érdekes történésekkel. A dolgok sebessége miatt sokszor nincs idő megfelelően publikálni a történéseket. A Facebook-on mindig mindent megosztunk, de a közösségi média sajátosságai miatt az információ hamar elvész, vagy átalakul, illetve sokan nem is követik.
Éppen ezért most itt is megosztjuk a legfontosabb és legérdekesebb híreket a 2018-as szezonból.
Svert Kupa – növekvő amatőr hajóépítős részvétellel
Idén augusztusban negyedik alkalommal rendezték meg a Svert Kupát a Balatonon. Ez a komoly hagyományokkal rendelkező verseny már harmadik éve amatőr hajóépítőket is tudhat a résztvevők között. A versenyen nem feltétel a klubtagság, és a vitorlázó képesítés sem, ami nagyon jó nekünk tekintve, hogy a legtöbben nem rendelkezünk ezekkel.
A verseny jól sikerült, nagyon élveztük, és bár komoly helyezéseket még nem értünk el, egyre többen vagyunk és a lelkesedésünk is csak növekszik. Az idei versenyen 5 saját építésű hajó mérette meg magát (2 OZ Racer, OZ Goose, GIS, és egy Seggerling versenyjolle). A többi résztvevő még mindig kicsit ferde szemmel néz ránk, de lassan megszokják a sokszor furcsa alakú hajók jelenlétét. Ha elegen összejövünk, jövőre talán külön kategóriával indulhatunk.
Közösségi hajóépítés idén sem marad el
Az előző két évben a DunaPest Fesztivál keretein belül sikeresen lebonyolított közösségi hajóépítő workshop idén a Fesztiválnak nem lesz része. A Római parti civil mozgalom viszont érdeklődést mutat az amatőr hajóépítés iránt, és kicsiben szeretné megrendezni a workshopot, ahol a tervek szerint két SecPerc kenut fogunk megépíteni augusztus 30-tól három napon át. Az elkészült hajók a közösség tulajdonában lesznek.
Az amatőr hajóépítők is fövenyt foglaltak a Rómain
A Római parti gát szövevényes történetéről biztosan sokan hallottak már. A július 28-án megtartott esemény témája nem is annyira a gát, mint a Duna-partban rejlő lehetőségekről szólt. Éppen ezért vállaltuk el a részvételt, hogy népszerűsíthessük a hajóépítést és a hajózást (megj: mi nem foglalunk állást a gát ügyében, viszont a part megőrzése fontos számunkra).
Az esemény oldala és a mozgalom weboldala
NAV családi nap a Dunánál
Időről-időre meghívják közösségünket különböző rendezvényekre, ahol lehetőséget kapunk az amatőr hajóépítés népszerűsítésére. Egy ilyen alkalom volt a NAV családi napja a Pünkösdfürdői központjukban június 21-én. A családi napon több száz emberrel ismertethettük meg a küldetésünket.
Egy remek lécpalánkolt kenu építése és az év fotója
Hevesi Mihály, amatőr hajóépítő egy gyönyörű lécpalánkolt kenut épített egy kisméretű lakás egyik szobájában. A Prospector alapján készült, módosított hajó a beszámoló alapján remekül úszik, könnyen irányítható és nagy teherbírású. Az építés végén készült el az egyik legviccesebb idei fotó, amelyen a kenu „műhelyből” való kikerülését láthatjuk. Hasonló fotók természetesen készültek már (pl.: itt, és itt), hiszen sok hajóépítőnek nincs műhelye, sokan nappaliban, konyhában, szaletliban, pincében, padláson vagy egyéb helyeken építik meg vízi járműveiket, ahonnan nem mindig könnyű a költözés, amikor a hajó elkészül.
Rádióinterjúk
Gyakran keresik meg a közösséget különböző médiumoktól. Bár a fő-áramú sajtó még nem talált meg minket, kisebb műsorokban, rádióinterjúkban gyakran előfordulunk.
Katolikus rádió Hagyományok éltetői című műsorában Juhász Jenő és Mezei Csaba mesélt a hajóépítésről
Egy felvidéki rádió interjújában pedig Zahorec Tibort a 2018-as év amatőr hajóépítőjét hallhattuk. (A hangfelvétel meghallgatható itt)
További gyönyörű hajók készültek el
Ottóffy Zoli gyönyörű tengeri kajakját így jellemezte: A hajó már régen kész volt, mostanra azonban a részletek is összeálltak. Sokat dolgoztunk rajta, mire ide jutottunk. Örülünk. Típus: Chesapeake 17 LT. A Chesapeake Light Craft tervei alapján készült, nem kit, magunk szabtuk. Mahagóni pácolású okume stich and glue hajó. A dörzsléc juhar. A cockpit körkörös fehér fa díszítése szintén az (gőzölve). Az evező nyugat-grönlandi stílusú inuit evező, jegenyefenyőből faragva. Haida orca motívummal díszítve.
Flódung Zoltán a fartükrön kissé módosított SecPerc elektrója is mostanában lett kész. Zoltán így jellemzi hajóját: Már javában használjuk a Balatonon, nagyon jól megy a villanymotorral, akár óránként 7-8 kilométeres sebességet is el lehet vele érni 5-ös fokozatban
A Ladix projekt
És végül következzen az évek óta húzódó Ladix projekt. A hajó 90 %-os készenlétben van (2018 augusztus végén), és még szeptember vége előtt vízre fog kerülni. Alapos tesztelés után amatőr hajóépítők számára készített építési útmutató készül, amelyet a weboldalon lehet majd megrendelni. További részletek most már tényleg hamarosan.