Business Joomla Themes by Justhost Reviews

5/ Lenvászon borítás, kitöltés, festés

Kategória: Wood-canvas kenu Közzétéve: 2016. máj. 02. hétfő Írta: csaba_admin

A hajótest lenvászon borítása, elég sok kérdést vetett fel bennem. Vajon elég tartós lesz-e így a hajó? Mennyire lesz ellenálló a fizikai behatásoktól? Az üvegszövet-epoxi kombinációval már volt dolgom, annak nagyjából ismerem a jellemzőit, ez viszont egy 150 éves módszer, amelyet még sosem próbáltam.

A lenvásznat egy erre szakosodott kereskedésben vettem. Kb. 300 gm/m2 a súlya, ami a könyvben javasoltnál kissé könnyebb, de több helyen olvastam, hogy ez még belefér. Furcsa volt még, hogy a könyvben, és az Interneten fellelhető anyagokban fehér színű a lenvászon, én pedig barnás színűt kaptam. Az eladó viszont megnyugtatott, hogy a különbség annyi, hogy a fehér vásznat fehérítik, a barna pedig a vászon természetes színe.  

Az eredeti csomaghoz járt egy doboz töltőanyag, amely lenolaj és többféle kőzet finom porának keveréke. Itt lehet recepteket találni, az enyém az eladó saját receptje lenolajjal, valamilyen poliészteres alkid-gyantával, és közetporokkal. Használat előtt azért felnyitottam a dobozt, és azt tapasztaltam, hogy teljesen megkötött, alulra vándoroltak a kőzetporok, felül pedig az olaj csapódott ki. Az len-olajat leöntöttem róla, az összeállt port pedig széttörtem, majd az egészet újra-kevertem. Egy sűrű, ragacsos agyag-szerű anyag lett belőle. Végeztem egy próbakenést egy darab vásznon, de az eredmény sajnos nem töltött el nagy megelégedéssel.



A tapasztalatok:A fenti képen látható az összetekert lenvászon, az emulzió, 1-1 doboz márkás favédő és 1K lakk, illetve elöl az ellenvas (clinching iron). Nos, a lenvászon + lenolajas emulzió engem nem győzött meg. A felvitt anyag nem szépen száradt meg a próbakenésnél. Kettőt készítettem, az egyiket vastagon a gravitációban bízva, a másikat spatulával az anyagba bemasszírozva készítettem el (lásd a fenti fotót). Talán az emulzió ment tönkre, vagy a vászon mégsem volt megfelelő. Csiszolgatni is próbáltam a felületeket, de az sem működött. A hajót azonban valahogy vízhatlanná kellett tenni.

A nagy döntés: nos, nem kertelek. A hajó külsejét 200 g/m2 -es üvegszövettel, és Wolf epoxi-rendszerrel lamináltam (hosszas vívódás után). Ezt a módszert már sokszor alkalmaztam, és bevált. A lenvászon módszert viszont még sosem, és a próbák sem győztek meg. Hát győzött a modernitás, megadtam magam a kompozit-technológia csábításának. Néhány olvasóban ez biztos csalódást okoz, mert a hajó már nem nevezhető autentikusnak, maximum replikának. Az eredmény viszont talán majd kárpótol.

A végeredmény ez lett. Következő lépés a hajótest külsejének alapozása, és festése.

A választott módszer jól működött, szép sima, és valószínűleg tartós felületet kaptam. A hajó külseje ezután még kapott két réteg 2K alapozót, és a két réteg szintén 2K hajófestéket.


A hajó oldalára került egy fehér színű díszítőcsík is. A festék kikeményedése után a felület nagyon sima lett, bár kisebb hibák (porszemek, ecsetszálak) miatt nem tökéletes. A hajóorra rákerült még egy-egy réz védőcsík is, amelyet rozsdamentes csavarokkal rögzítettem az orrtőkékbe hajtva, sűrített epoxival tömítve.

A hajó ezzel a művelettel elkészült. Nem volt más hátra, mint a vízretétel, valamint a visszatekintés, az építés tapasztalatainak összegzése.

Következik: vízretétel, összegzés

Találatok: 403