Business Joomla Themes by Justhost Reviews

4/ A hajótest befejezése

Kategória: Wood-canvas kenu Közzétéve: 2016. április 18. hétfő Írta: csaba_admin

 

Miután lekerült a nyers hajótest a formáról, következett a hajóorr összekapcsolása, és a dekk beépítésével a hajótest szimmetriájának véglegesítése. A mini-dekkeket diófából készítettem, gérvágó fűrésszel nagyoltam, majd flex-csiszolóval formáztam. Az orrtőkéket összeillesztettem a belső merevítő léccel és a dekk háromszögeivel. Sokáig próbálgattam, ideiglenes csavarozással igazítgattam, majd ragasztottam.

A végeredmény azért egy kicsit csálé lett, de nem is én lennék, ha nem így lenne. Valószínűleg senki nem fogja észrevenni. A hajóorr összekapcsolásánál egyébként használtam egy kis ragasztót (bár a könyv nem javasolta), mert a rugalmas palánkok egyszerűen kihúzták a rézszögeket a helyükből. Túl sok szöget meg nem akartam beverni, mert az nagyon meggyengítette volna a fát. Így a végén egész erős lett a hajóorr. A hajóorr összeállítása után levágtam, és gőzöltem az úgy nevezett fél-bordákat, amelyet angolul ’cant rib’ –nek hívnak (azaz ribanc borda – nem tudom miért). A gőzölést az otthoni konyhában egy lábos forrásban lévő vízben végeztem. Miután meglágyult a léc, betettem a helyére, és rögzítettem.

A következő lépés a legutolsó perem-palánk kiszabása és felszögelése volt. Itt figyelni kellett arra, hogy a belső merevítő léc felső síkjához viszonyítva a palánk pereme kissé lejjebb kerül, hogy amikor felkerül majd a profilozott koszorúléc (vagy dörzsléc), az pontosan illeszkedjen a helyére. A jelölést ezzel az eszközzel végeztem.  

Ez után jött a kb. 1800 db rézszög újraütése az ellenvas (clinching iron) segítségével. Elszórakoztam vele egy darabig. A középső néhány palánkot nem is értem el. Itt kértem segítséget. Miután elkészült a hajótest egészen jó látványt nyújtott.


A következő lépes a hajótest külsejének csiszolása volt. Illetve egy két hiba (repedés, göcsört, stb.) kijavítása.

Középső merevítő (yoke)

A yoke-fát egy szép darab kőris-deszkából faragtam ki. Először nagyoltam dekopír fűrésszel, majd favésővel estem neki. 


A finomítást csiszolós flex-szel végeztem. A fenti fotón látszik, hogy a hajótest belsejét már lelakkoztam (2 réteg favédő - Woodskin, + 2 réteg 1K PU lakk, szintén International márkájú). A dekkekhez közel beépítésre került még 1-1 kis méretű kőris merevítő, amelyeknek a kenu szállításában is szerepük van. Két ember könnyen meg tudja fogna a hajót a segítségükkel.

Az ülések

Az ülések keretét borovi fenyőből készítettem, a lyukak kifúrása után kapott a keret 3 réteg lakkot. Mindenképpen fonott ülést terveztem, úgyhogy be is szereztem fél kg-nyi fonó-rattant. Ezt az anyagot használják a Thonet székek készítéséhez (itt rendeltem). Magát a szövést a jútyúbról lestem el (innen). Nem volt túl nehéz. Az első egy kicsit nyögvenyelősen ment, a második (hátsó ülés) viszont szinte tökéletesre sikerült. Az elkészült ülőfelületet lenolajjal kezeltem; egész kényelmes egyébként. A szálak a használat során néha elszakadnak, de javításuk egyszerű. Gondolkodom rajta, hogy valamilyen tartósabb (de nem kevésbé esztétikus) anyagból elkészítem a végleges változatot.




Az üléseket viszonylag magasra tettem, mert szinte biztosra vettem, hogy a hajó nagyon stabil lesz, és én szeretek is inkább magasan ülni evezés közben. Nem bántam meg. A rögzítést egyébként rozsdamentes kapupánt csavarokkal, és tölgy körléc távtartókkal oldottam meg.

A fenti fotókon már látszik, hogy felkerült a külső peremléc (vagy dörzsléc, koszorúléc), amelyet két bordánként rozsdamentes csavarokkal rögzítettem, a hajóorr felé pedig enyhén elvékonyítottam.

A következő rész: lenvászon borítás, kitöltés

Találatok: 509