Business Joomla Themes by Justhost Reviews

3/ Palánkolás

Kategória: Wood-canvas kenu Közzétéve: 2016. március 16. szerda Írta: csaba_admin

A bordák és az orrtőkék hajlítása, és felhelyezése után következett a palánkolás, amelyet 4 mm vastag fenyőlécek felszögelését jelenti. A munka persze nem olyan egyszerű, mint amilyennek hangzik.

A palánkolás a kanadai fa-vászon kenu építésének egyik legegyszerűbben végrehajtató folyamata. Bizonyos egyértelmű szabályok betartása mellett a siker szinte borítékolható. A 7 cm széles palánkok egymás utáni felszögelése szinte monoton feladatnak tűnhet, bár az egyes munkafázisok között vannak különbségek. A palánkolást három fő fázisra lehet bontani: a két gerinc-melletti (goring) palánk felszögelése, a következő 4-5 sornyi palánk rögzítése, a beszabott palánkok elkészítése, és rögzítése. Ezek után még van némi utómunka is. A szép végeredményhez természetesen szükség van némi kézügyességre, és mindenekfelett jó minőségű alapanyagra. Néhány trükk, és hasznos eszköz is segítségünkre lehet.

Mindezek mellett azért volt egy-két nehéz pillanatom, amikor majdnem elkeseredtem, hogy ez a hajó nem fog elkészülni. A görcsökkel teli fenyő-palánkok párszor kifogtak rajtam, egyes darabok szépen simultak a helyükre, de volt, amikor egyszerűen semmilyen módszer nem segített. 

1/ A gerinc melletti (goring) palánkok

A hajó középvonalának gondos kijelölése után középről indulva elkezdtem felszögelni az első palánkot. A hajóorrnál a palánk csaknem derékszögben elcsavarodott, és keresztben is meg kellett hajlania. Ezt forró víz és gőzölős vasaló segítségével végeztem el. A rostok lágyítása, és hajlítás kevésbé, de a szögelés annál inkább kihívás volt. A palánk anyaga több helyen is megrepedt hosszában (egyet ki is cseréltem). Az előfúrás ezen kissé segített. Viszont a szögek több helyen is kirugódtak. Olyan is előfordult, hogy szögelés közben a pár cm-re lévő szög egyszerűen kiugrott a helyéről. Ezen a ponton megértettem, hogy a korábban tárgyalt 1 mm-es horganyzott lemez csíkok a bordák alatt fontosabbak, mint azt eredetileg gondoltam. A bordákba beütött szögek hegye ezeken a lemezeken elvileg enyhén elhajlanak, és megakadályozzák a szögek kiesését. A lemezek nem helyettesítik az ellen-vas segítségével történő végső szegecselést, de valószínűleg megakadályozták volna a szögek elvesztését.



2/ A következő 3 sor palánk szögelése

Ezzel a munkafázissal nem volt semmi gondom. A szögek kirugódása továbbra is fennállt, de nem okozott nagyobb problémát. Egy-két helyen, ahol a két palánk közötti szög csökkent, kézigyaluval enyhén szögbe gyalultam a palánkok felső szélét, hogy pontosabb legyen az illesztés, de azért így is maradt néhol 1 mm-nél kisebb rés. A hajóorr felé haladó palánkokat itt is gőzöltem, hogy szépen ráhajoljanak a formára.


3/ A beszabott palánkok

A hajó közepén lévő kihasasodásnál, a könyvek által ajánlott mintát követve beszabtam a palánkokat, amelyeket le is rövidítettem. Ezen a szinten a hajóorr felöl érkező kb. 110 cm-es palánk-darabot (a 7. bordánál) három palánkkal folyattam, hogy kitöltsem a kenu közepén lévő területet. A palánkok méretre szabását egy furfangos eszközzel végeztem (lásd fotó). A nagyolást sniccerrel, a finomítást kézi-gyaluval végeztem, majd vasalóval a helyére masszíroztam a palánkokat, mielőtt szögeltem. A végeredmény többé-kevésbé rendben volt.


A hajó formája kissé eltér a könyvben tárgyalttól, az kissé hasasabb, szélesebb, ezért a beszabott három palánk alá még hármat kellett beilleszteni. Az utolsó beszabott palánk felszögelése után a hajó készen állt arra, hogy levegyem a formáról.



A nyers hajótest levétele a formáról valóban katartikus érzés. Nagyon szép a bordázat belső szimmetriája, és a palánkolás látványa. Maga a hajótest még nagyon nincs egyben, hiszen az orrtőkéknél még nincs összekötve, valamint a szögek többsége is elég laza - még vár rá az ellen-vassal (clinching iron) való véglegesítés. Rakosgatás közben legalább 10-15 szög egyszerűen kihullott a helyéről, de ez nem gond, mert maradt elég. A szögelés véglegesítése előtt még be kell állítani a hajótest szimmetriáját, rögzíteni kell az orrtőkékhez a habléceket, és készíteni kell két darab dekket is.


A hajó szimmetriáját lézeres vízmértékkel próbáltam beállítani. Ezután egy darab diófa deszkából elkészítettem két háromszög alakú mini-dekket.

Következik: a hajótest befejezése
 

Találatok: 461