Business Joomla Themes by Justhost Reviews

1/ Kanadai wood-canvas kenu építése

Kategória: Wood-canvas kenu Közzétéve: 2016. február 18. csütörtök Írta: csaba_admin

A 2016-os év nagy hajóépítő projektje kissé váratlanul jött. Teljesen mást terveztem (a LadiX-ot, bocs, aki már nagyon várta; ígérem, még idén belekezdek ebbe is), de az élet közbe szólt. Egy fórumbejegyzéssel indult az egész, amelyben egy hajóépítő elfoglaltságára hivatkozva túl szeretett volna adni az éppen aktuális projektjén.

 

A kanadai fa-vászon kenuhoz szinte minden anyagot, építősablon, sőt még gőzölő-dobozt is rendelkezésre bocsátott nagyon jutányos áron. Amikor megláttam a fórumbejegyzést, már tudtam, hogy belevágok, csak még kérettem magam (magamnak) egy kicsit.

Ez a fajta hajó egyébként már egy ideje rajta volt a listámon, de most hirtelen felugrott az első helyre – korábban írtam egy cikket a nyírfakéreg kenukról, ami a wood-canvas elődjének tekinthető, illetve korábban sokat olvasgattam arról, hogyan épülnek ezek a vízi-járművek. És most tessék, itt van előttem a lehetőség, csak el kell kezdenem.

Mi is az a wood-canvas kenu?

A wood-canvas vagy fa-vászon kenu Amerikából származik, és a hagyományos nyírfakéreg (birchbark) kenu modernizált változata volt a 18. század végén, amikor igény mutatkozott a kenuk sorozatgyártására, viszont a mai technológiák és anyagok (formaleválasztás, műgyanta, rétegelt lemez, stb.) még nem léteztek.

A hajókat egy sablon-formára építették úgy, hogy először a bordákat gőzöléssel hajlították meg, majd palánkolták azokat. A palánkoknak nem volt átfedése, ezért nem tudtak vízhatlanná válni, ezért volt szükség a vászonra, amellyel beborították a hajótestet, majd egy speciális emulzióval impregnálták.

Az építő sablon

Az építősablon hasonlít a lécpalánkos kenuk építése során használt formákra, viszont sokkal erősebb, hogy bírja a gőzöléses hajlítás, és a palánkozás során fellépő erőket. Egy hosszanti egyenes vezető-gerendára kerülnek fel a keresztmetszeti elemek, és az orrtőke formáját adó tábla, majd hosszanti irányban csíkok kerülnek rá. A több hajó legyártására is alkalmas sablonokat meg szokták erősíteni még 1 mm vastag horganyzott lemezcsíkokkal is (pont a bordák mentén) – az én esetemben ettől eltekintek, mert jelenleg nem célom a sorozatgyártás. A sablon így is alkalmas 1-3 hajó elkészítéséhez.

Ez egy másik építő félkész sablonja, amelyen jól látszanak a "szeletek".


Itt láthatóak a horganyzott acéllemez csíkok, amelyek további erősítést jelentenek a sorozatgyártáshoz használt sablonoknak

Faanyagok

A bordák: a megmunkált bordák juharból készültek, vékonyítva, a szélek lekerekítve, és csiszolva. A bordák házilagos legyártása is megoldható, az én esetemben az alkatrészek asztalosműhelyben készültek. Ezeket az alkatrészeket általában cédrusból készítik, de más könnyű, gőzzel hajlítható fatípusok is jók.

A palánkok: A hajó külső héját alkotó palánkok csomómentes (lúc)fenyőből készültek. Az 5 méteres 3 mm vastag csíkok szintén asztalosműhelyben készültek.

Egyéb faanyagok: a csomag részeként kaptam még néhány kőrislécet az orrtőkékhez, 5 méteres fenyőléceket a koszorú-, és hablécekhez, illetve egy szép kőrisdeszkát a yoke (középmerevítő) elkészítéséhez.

Szinte minden készen áll a munka elkezdéséhez, de azért az ismereteimet még kellett egy kicsit szélesíteni. Meg is rendeltem a két legalapvetőbbnek számító könyvet, amelyek Amerikában is csak használtan lelhetők fel. Mindkét könyvet Jerry Stelmok írta (1/ The Wood and Canvas Canoe: A Complete Guide to its History, Construction, Restoration and Maintenance, 2/ Building the Maine Guide Canoe). Ezen kívül számos blog, weboldal és fórum foglalkozik a témával, úgyhogy aki tud angolul, az akár az egészen speciális építési fogásokat is ellesheti.

Olvasgatás közben azért megmunkáltam a két hablécet, és fel is rögzítettem a sablonra. A megmunkáláson gyalulást, és a végek elvékonyítását értem. A léceket kábelkötegelővel rögzítettem a sablonhoz. A következő nagy lépés a bordák gőzöléses hajlítása.

A következő rész: A gőzölés

Találatok: 1097