Business Joomla Themes by Justhost Reviews

Laminálás

Kategória: Epoxi-gyanta Közzétéve: 2014. október 17. péntek Írta: fuge76_admin

A laminálás egy, vagy több réteg erősítő, ill. vázanyag (pl.: üvegpaplan, rovingszövet, karbon, kevlár, vagy üvegszövet,stb.) műgyantával való átitatása. A leggyakrabban használt műgyanták a poliészter, és az epoxi műgyanták.

A laminálás lépései (epoxigyantával)

Miután a felületet előkészítettük, adjuk hozzá a műgyantához a térhálósító adalékot és gondosan keverjük össze. A gyári keverési arányok be nem tartása elégtelen kötést és/vagy viaszosodást okozhat.

A bekeverés után szobahőmérsékleten (20-23 fok) általában kb.: 20-40 perc alatt kell felhasználnunk a gyantát. Magasabb hőmérsékleten, ill. napon ez az idő akár 5-10 percre is lecsökkenhet! Az epoxi forgalmazójától kérhetünk hosszabb vagy rövidebb "fazékidővel" rendelkező térhálósitót is, igénynek megfelelően.

- Ecsettel, vagy (nagyobb felületek esetén) hengerrel hordjuk fel a felületre a bekevert gyantát, majd helyezzük rá az előre elkészített üvegpaplant, vagy szövetet és itassuk át gyantával. Ha teljesen átitatódott, a felesleges gyantát, és a belekerült levegőbuborékokat lamináló hengerrel (fém, vagy műanyag), vagy ecsettel lehet a felület széle felé irányuló mozdulatokkal eltávolítani.



- További rétegek laminálása: ha még van bekevert gyantánk és időnk is a gyanta várható kötéséig, akkor rakhatjuk a következő réteg üvegpaplant vagy szövetet, ez az előző rétegtől már elkezd átitatódni és csak annyi gyantát kell rávinni, amennyi éppen szükséges.

Ha a bekevert gyantánk elfogyott, keverhetünk új adagot (wet-on-wet módszer ), de csak akkor, ha a laminát még nem kezdett el kötni. Ha igen, akkor meg kell várnunk amíg teljesen megköt, a felületén kiálló üvegszálakat, egyenetlenségeket durva csiszolópapírral megcsiszoljuk és csak ezután kezdhetjük a következő réteg felvitelét a bekevert gyanta felhordásával.



(a képen az OZ Racer uszonyának és kormánylapátjának laminálása látható)

- Figyeljünk a következőkre:

1 - Csak annyi gyantát keverjünk be, amennyit a térhálósító és a hőmérséklet által megszabott fazékidő alatt fel tudunk dolgozni.
2 - Csak akkor kezdjünk új réteget, ha biztosan be tudjuk fejezni a gyanta kötéséig.
3 - Ne kezdjünk új réteget, amíg az előző, megkötött réteg meleg.
4 - Három rétegnél többet ne tegyünk fel egy munkafolyamatban, mert 2 mm vastagság felett túl sok hő fejlődik és megéghet.
5 - A gyantát soha ne hígítsuk vízzel, vagy oldószerekkel
6 - Ha hosszabb idő (4-8 óránál több) után szeretnénk új rétegeket felvinni a már megkötött laminátumra, azt először el kell távolítani a felületre kiült viaszos réteget. Ha ezt nem tesszük, az új réteg nem köt hozzá tökéletesen az előzőhöz és idővel elválhat tőle.

--

A hajók héjszerkezetét mindenképp érdemes erősítő anyaggal is bevonni, melyet legalább egy-két rétegben célszerű alkalmazni. Az erősítő anyag vagy a habléc alatt, vagy a belső oldalra visszahajtva érjen véget.

Erősítő anyagként poliészter gyantánál üvegpaplant (300 g/m2), epoxi gyanta esetén pedig üvegszövetet kell használni. A gyanta - paplan ideális súlyaránya 2:1, azonban gyakorlatlan felhasználók az anyagszükséglet számításánál 3:1 aránnyal számoljanak.

Lehet izoftálsavas poliészter gyantát vagy epoxi rendszert használni bevonási célra. Ezeknek a gyantatípusoknak nagyobb a vízzel szembeni ellenálló képességük, viszont magasabb az áruk. A legtöbbször használt általános poliészter lamináló gyanták ortoftálsavasak, melyek képesek tartós vízzel való érintkezés hatására beoldódni a vízbe, ami azt eredményezi, hogy az erősítő anyag mellől egy idő után eltűnik a gyanta (5-10 év), ezzel pedig különböző hibahelyek alakulnak ki, mely során a faszerkezet tönkremegy.

Ez megelőzhető egy jó minőségű bevonó réteg (top-coat) használatával. A poliészter gélek paraffinos változatát top-coat néven forgalmazzák. A sima felület elérése és az üvegszálak teljes lefedése érdekében hajógélt is lehet alkalmazni, ami lehet fehér, vagy színtelen. Az utóbbi tetszőleges színűre színezhető a megfelelő színező pasztákkal. A poliészter hajógélek közül az izoftálsavas gél már alkalmas, de a legjobb az ISO/NPG gél, melyekhez 3-5% paraffin oldatot adva saját magunk is jó minőségű top-coat-ot készíthetünk.  Csúszásmentes járófelületet is kialakíthatunk egy  speciálisan erre a célra kifejlesztett top-coat használatával (Crystic 49 PA).

(www.mugyantak.hu alapján)

Találatok: 10641